2038_var_sommar_2018

Retur: Trivector AB, Åldermansgatan 13, SE-227 64 Lund Meddela gärna ny adress via 2038@trivector.se [tidsresan] Höghastighetståg är inte något nytt. Redan 1939 började Japans regering dra upp planer för att bygga höghastighetståg i landet och tunnlar börja- de byggas. Projektet fick dock överges i samband med andra världskriget. I slutet på 1950-talet tog arbetet ny fart och den 1 oktober 1964 kunde världens första höghastighetståg, Tokaido Shinkansen, invigas på sträck- an Tokyo – Osaka. Bara nio dagar senare startade OS i Tokyo. ōkaidō Shinkansen hade vid starten en topphas- tighet på 210 km/h vilket innebar att resan mellan Tokyo och Osaka tog 4 timmar. Tidigare varade den i 6,5 timmar. Shinkansen blev snabbt populär bland resenärerna. De uppskattade tidsvinsten, tågets komfort, punktlighet och höga säkerhet. I början orsakade Shinkansen en hel del bul- lerproblem, speciellt i Tokyo där tågen passerar nära bostads- områden. Efter många turer ledde ett domstolsbeslut 1986 till att JR, Japans nationella järnväg, måste bygga bullervallar och förbättra tågens design för att minska bullret. 54 sekunders försening Idag har Japan högre bullerkrav än många andra länder och ett omfattande järnvägsnät för höghastighetståg (276 mil). Tågen är enligt JR i genomsnitt 54 sekunder sena, då ingår alla orsaker till försening inklusive naturkatastrofer. Den första sträckan Tokyo-Osaka har upp till 14 avgångar per timme och har nått sitt kapacitetstak. Därför planeras sedan länge en andra shinkansenlinje med en betydligt rakare sträckning. Här vill JR Tokai testa ett nytt supraledande mag- levtåg. Planen är att de nya höghastighetstågen ska gå i trafik 2027, då med en toppfart på 505 km/h. ☐ Text: Karin Lindskog Källor: www.nippon.com , Wikipedia, JR-Central Foto: Yamaguchi Yoshiaki T Första – en pigg 54-åring

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=