Magasin 2038 höstvintern 2017/18

[ledare] Text: Christer Ljungberg. Foto: Lars Lydig. Världen ändras idag allt snabbare. Den polsk-brittiske sociologen Zygmunt Bauman, pratade om flytande modernitet. Att allt ständigt är i rörelse - inget är beständigt. Identiteter, relationer och institu- tioner förändras kontinuerligt, och allt flyter i en värld av avregle- rade, kommersiella, konkurrerande aktörer. Utvecklingen rör sig idag snabbare än nånsin, och dessutom samtidigt inom många olika områden. Och som om inte detta skulle vara nog samverkar många av de stora utveck- lingstrenderna idag på olika sätt. Det gör det ännu svårare att veta vart vi är på väg. I en sådan värld kan det vara lätt att endast låta sig styras av rådande trender och de me- toder som för tillfället verkar mest moderna. Och dagens situation kräver naturligtvis ständig anpassning, på ett helt annat sätt än tidigare. Men om man, likt en zombie, endast agerar utifrån yttre trender finns en risk att man tappar fokus på organisationens kultur och kärnvärden. Samtidigt kan vi inte heller stå fastfrusna i gamla idéer och synsätt. Så hur skall vi då tänka? Ibland använder man liknel- sen med slush, den flytande issörjan. Inte stel och fastfrusen men inte heller ständigt flytande och forsande. Tricket blir att hålla fast vid organisationen värderingar och kultur och försöka förstå hur rådande trender kommer att påverka oss, och samtidigt utnyttja de nya möjligheter som utvecklingen ger och som krävs för att kunna fortsätta vara relevant. Mycket handlar om att ändra synsättet från plan och program, till att istället tänka plattform som är flexibel och utvecklingsbar. I det här numret kan du läsa om Magnus Carlsson, artisten som tydligt håller fast vid sitt hållbarhetsengagemang men ständigt utvecklas, om Malmö Högskola som utgått från sina värderingar och på så sätt gjort processmetodiken till sin, om elcyklar som är en ut- veckling inom ramen för den aktiva mobiliteten, och om Vallastaden i Linköping som är en helt ny stadsdel med liten detaljstyrning, men tydliga mål. Och så om Trivectors 30-åriga resa, med stabil kultur och värderingar, men ständig utveckling. När du läst hela numret blir du nog sugen på en slush. Christer Ljungberg, vd Trivector Tänk slush och plattform 13% LEDSNA, ARGA ELLER OROLIGA Bara under det senaste halvåret har 13 procent av de unga råkat ut för att andra har skrivit något på nätet som gör dem ledsna, arga eller oroliga. Källa SCB UNGA PÅ NÄTET 3 TIMMAR/DAG Hälften av de unga i Sverige, 12-18 år, är på internet mer än tre timmar på sin fritid en vanlig vardag. De spelar spel, ser på film och gör läxor. 03/ 2038

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=