Kullaliv nr 2 - 2014 - page 50

– Det finns många genier
och stor glädje, men
också många mörka tankar inom cirkusvärlden,
säger Max Carling, jonglör, akrobat, trollkarl och
musiker.
Något mörkt vilar dock inte över Cirkusmuseet i
Ingelsträde när Kullaliv besöker det en varm som-
mardag. Max Carling och hans dotter Nanna övar
piano och saxofon tillsammans i den ljusa skol-
salen, där det är gott om plats för cirkuskonster.
Snart jonglerar Max med käglor, ringar, cigarrlå-
dor och utför halsbrytande balansakter på både en
och två stolar, sittandes och stående på en hand.
Hur hamnade Sveriges enda cirkusmuseum i
Ingelsträde?
Max Carling berättar att Cirkusakademien
eller Akademien för cirkuskonstens bevarande,
som det så fint heter, länge hade sina samlingar
centralt i Stockholm. Efter ett mellanspel hos den
cirkusintresserade konstnären Gunilla Mann på
Österlen erbjöd sig Max att ta över samlingarna.
Året var 2007. Max och hans familj är inte direkt
okända i cirkuskretsar. Tillsammans med andra
medlemmar i familjen Carling driver han sedan
1986 Max Magiska Cirkusvarieté,
– Jag var elva år när jag började gå på lina. Jag
hade sett min förebild cirkusartisten Reino och ville
också bli lindansare. När jag var 21 skaffade jag ett
tält för att driva en cirkus men jag var lite för ung
och det blev för jobbigt. De blev mer musik och
artisteri istället, men under en tioårsperiod reste jag
runt och arbetade på olika cirkusar, berättar Max.
På World Circus Day i april i år fick han ta emot
cirkusvärldens finaste utmärkelse Årets Charlie.
Motiveringen löd bland annat:
”Efter de sju år som Sveriges Cirkusmuseum
funnits i Ingelsträde under Max Carling ledning
har det utvecklats till en samlingspunkt för båda
cirkusvänner och cirkusintresserade människor.
Max Carling har trots sin ringa fritid – han är som
bekant en av familjen Carlings musiker som tur-
nerar land och rike runt – skapat ett muséum där
vi kan visa en del av Cirkusakademiens skatter.”
Samlingarna som finns en trappa upp i skolhu-
set är en skattkammare för alla cirkusintressera-
de. Här finns magiska fotografier, tidningsklipp,
affischer, trapetser, enhjulade cyklar, clowndräk-
ter, höga hattar, trolleriutrustning, en såga-itu-
damen-låda – att försjunka framför.
En del av samlingen berör den lokala cirkushis-
torien. Max räknar bland annat upp artistgruppen
Trio Höganäs, Cirkus Alano i Mjöhult, Cirkus Regal
med rötterna i Väsby, trollkarlen och cirkusdirektö-
ren Tord Junge som var bosatt i Höganäs och gör en
lång utläggning om Brazil Jack, som han beskriver
som ”ett sorts geni”.
Det är många cirkusar som besöker Höganäs.
Upplever cirkusen en renässans just nu?
– Nej, det skulle jag inte säga. Det är inte en så stor
skara som känner till cirkus och kan nämna artister
till namnet. Cirkus har blivit mycket kommersiellt
men det finns bra artister. Både Cirkus Maximum
och Brazil Jack har förvånansvärt bra artister.
Hur ser du på framtiden för Sveriges enda
cirkusmuseum?
– Museet tar mycket kraft och vi lägger ner
mycket ideellt arbete. Men jag vill förstås ha det
kvar så länge det går. Kommunen har flaggat för
att hjälpa oss med reklam. Det hade varit bra.
–Liselotte Fritz
Cirkusmuseet
har öppet efter
överenskommelse
med Max Carling
tel. 070-461 47 83
eller Acka Juntunen
tel. 042-36 60 00.
50
En skattkammare
för cirkusfans
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...124
Powered by FlippingBook