2038 Höst 2018

[ledare] Text: Christer Ljungberg. Foto: Lars Lydig. 67 miljarder kr Så mycket omsatte svensk e-handel, 2017, en ökning på 16 procent jämfört med 2016. E-handeln står nu för 9% av den samlade detaljhandeln. Källa PostNord, www.e-handel.se 03/ 2038 I NÄSTAN ALLA organisationer är det väldigt mycket prat och tjat om mål. Alla vill ha mål. Tydliga, mätbara, nåbara och in- spirerande. Och mål är viktiga. ”Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram”, sa Nalle Puh. Men det räcker inte med mål – det måste hända saker också. Är målet tillräckligt långt borta, och på en lagom övergripande nivå, brukar det inte vara svårt att få alla att ställa sig bakom. Sådana mål känner vi alla till. Ingen har ju problem med mål om en bättre välfärd, mindre utsläpp, bättre arbetsmiljö, kändare varumärke osv. Problemen kommer sen när man skall börja bryta ner målen, och enas om de åtgärder som krävs för att nå målen. Ibland händer väldigt lite trots tydliga och viktiga mål. Så är det med klimat- frågan, som ändå är vår tids allra viktigaste fråga. Trots det ökar utsläppen istället för att minska. I vissa typer av verksamheter är antalet mål dessutom så många att det är omöjligt att få en överblick. En kommun har oftast flera hundra mål. Och många av målen står i konflikt med varandra. Även om man har ett tydligt mål, som dessutom är accepterat, hjälper det inte om vägen dit inte är tydlig och farbar. Ofta saknas också den övergripande visionen, som säljer in målet. Så därför måste vi bli bättre på att visa vägen, och beskriva hur den ser ut, och vad som väntar när vi kommer fram. Idag pratar man allt mer om vikten av berättelser. Den som äger berättelsen vinner. I det här numret kan du läsa om Eson Pac som arbetat fram en tydlig kultur och varumärke, som hjälper dem längs vägen mot nya mål. Jan Scherman berättar varför han menar att demokratin är hotad. Han pekar på behov av många åtgärder på vägen mot målet att demokratin skall leva: att partierna måste fånga folkets missnöje bättre, att tonen i media måste förbättras, och att klyf- torna minskar. Swedish Green Building Council har tagit fram en guide som gör det lättare att nå målen för hållbara stadsutvecklingsprojekt. Och så berättar vi hur Musikhjälpen skapar engagemang som gör att målen nås. Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd. (Karin Boye) Christer Ljungberg, vd Trivector Målet ger oss riktning – men vägen är viktigast

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=