2038 vårsommaren 2019

2038 /019 för algoritmerna är det svårt att förstå vad du verkligen gillar. Du kan ”gilla” en statusuppda- tering i sociala medier av flera olika anledning- ar; för att du gillar innehållet, gillar personen på bilden, gillar personen som delat informa- tionen, gillar något som skrivits i en kommen- tar eller bara för att många andra redan gillat inlägget. Studier visar att vi människor ofta har svårt att förklara själva varför vi väljer att titta på det innehåll som vi tittar på och varför vi klickar på gilla-knappen. Våra åsikter förändras också över tid. Möjlighet och hot Användningen av sociala medier kan ha både positiva och negativa effekter för demokratin. Den arabiska våren hade inte blivit så kraftfull om inte människor hade kunnat organisera sig så snabbt och enkelt. Å andra sidan ger sociala medier också upphov till en stor mängd hat och hot. Genom sociala medier kan vi agera oberoende av varandra. Samtidigt är vi flockdjur och gör ofta som andra gör. Har någon börjat kritisera någon är det lätt att hänga på och göra likadant. Dreven efter att någon gjort bort sig kan få enorma proportioner. Peter berättar om en amerikansk affärskvinna som publicerade ett ogenomtänkt twitter-inlägg om hiv och hudfärg strax innan hon gick på ett plan från USA till Sydafrika. När planet landade hade drevet som följde redan lett till att hon var avskedad. Det jag som enskild skriver på sociala medier kan lätt plockas ur sitt sammanhang och miss- förstås. Det är också lätt att ramla i fällan själv, att se något lösryckt, förfäras och döma perso- nen som står bakom utan att se hela bilden. ☐ Forskningen visar att vi många gånger väljer att ta del även av det innehåll som går emot vår övertygelse. Peter Dahlgren är forskare vid institutio- nen för journalistik, medier och kommuni- kation vid Göteborgs universitet. [forskning som utvecklar]

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=