2038 vårsommaren 2019

Retur: Trivector AB, Vävaregatan 21, SE-222 36 Lund Meddela gärna ny adress via 2038@trivector.se För kallt för glass jölkcentralen hade ett bekym- mer. De behövde skapa avsättning för sitt stora överskott på mjölkfett. Eric Hanner, son till Mjölkcentralens chef, föreslog att Mjölkcentralen skulle använda mjölkfettet till att tillverka glasspinnar. Han hade varit i USA och sett hur de åt glass. Eric menade att eftersom invånarna även i norra USA gärna äter glass, borde det kunna säl- jas också i Sverige. De äldre herrarna i Mjölkcentralens styrelse var mycket tveksamma, men beslöt att testa. Glassfabrik mitt i stan En glassfabrik uppfördes på Mjölkcentralens huvudkontor på Torsgatan i Stockholm, olyckligtvis vägg i vägg med ångpannerum- met. Mjölkcentralen fick installera lufttrummor för inblåsning av kall luft för att hålla lokalerna tillräckligt kalla. Mjölkcentralen lät även konstruera glassbilar för att hålla kylningen konstant vid distributionen. Riktig gräddglass Den första glasspinnen som lansera- des i svenska livsmedelsaffärer 1935 hette Puck. Enligt marknadsföringen var det ”riktig gräddglass”. Unilever uppger att den hade cocktailsmak med körsbär. Wikipedia säger vanilj och jordgubb samt päron och kokos. Flera källor berättar om chokladpucken som lanserades samma år. Sju år senare slogs Mjölkcentralens glassavdelning samman med några andra glassproducenter i Stockholm. Resultatet blev Glace-Bolaget (GB). Till vd utsågs den då 34-årige Eric Hanner. Puck döptes om till puckstång och snart kom flera nya glassar. Några år senare, på 50-talet, fick strutar och glasspinnar sitt stora genombrott i Sverige. ☐ M PUCK var enligt folktron ett retsamt naturväsen. Idag är han kanske främst känd från William Shakespeares pjäs ”En midsommarnattsdröm”. Det var inte bara funktionalismen som lanserades på Stockholmsutställningen 1930, här introducerades även Sveriges allra första glasspinnar. Glassarna gjorde stor succé bland de många besökarna. Trots detta var det få som trodde att glass skulle bli en försäljningsframgång i Sverige. Här är ju så kallt. Text: Karin Lindskog. Bild : Ur Unilever:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria Källor : Unileverhistoria, Wikipedia, Arlas historia, Centrum för Näringslivshistoria. [tidsresan]

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=