Verksamhetsplan med budget 2023

20 TANDVÅRD Tandvård OMVÄRLDSTRENDER Både offentlig och privat tandvård har drabbats hårt av pandemin genom framför allt uteblivna och uppskjutna patientbesök vilket påverkat både ekonomi och vårdutbud. Tandvården försöker nu återhämta sig från detta, även om pandemin är i en ny fas och inte helt har upphört. De långsiktiga konsekvenserna av uppskjutna besök och förändrade levnadsvanor är svårt att sia om även om det finns risk för ökad ohälsa och ett ökat framtida vårdbehov som följd. Det pågår en statlig utredning för ett mer jämlikt tandvårdssystem. Bedömningen är att om utredningens förslag genomförs så får det stor betydelse för tandvården och framför allt ersättningssystemet framöver. Det finns stora utmaningar med kompetensförsörjningen inom tandvården. Det krävs arbete både för att behålla personal och att rekrytera nya medarbetare för att kunna genomföra Folktandvårdens uppdrag. Arbete behöver ske både med att behålla personal och att rekrytera nya för att kunna genomföra Folktandvårdens uppdrag. Det finns också utmaningar att bemanna mindre kliniker på små orter med stort pendlingsavstånd till större städer. Samtidigt pågår både teknisk och digital utveckling som bidrar till nya sätt att få tillgång till tandvård som kan förbättra tillgängligheten. Exempel på detta är digital mottagning med vårdmöten och stöd för ett flödeseffektivt arbetssätt. God, jämlik och jämställd munhälsa Målet för tandvården är en god munhälsa och vård på lika villkor för hela befolkningen. De invånare som väljer Folktandvården som vårdgivare ska få god vård som ges med respekt för alla människors lika värde. Vården ska tillhandahållas och fördelas utifrån behov och på lika villkor för alla. Tandvården ska verka för att länets invånare ska ha en god, jämlik och jämställd munhälsa genom särskilda hälsofrämjande och förebyggande insatser. För att uppnå en jämlik och jämställd munhälsa krävs förstärkta förebyggande insatser till grupper där munhälsan är som sämst. Barn och ungdomar inom områden med svag socioekonomi ska få särskild omsorg och även äldre, och framför allt sköra äldre, är i behov av dessa riktade insatser. Folktandvårdens Kunskapscentrum för äldres munhälsa bidrar till ökad kunskap kring äldres munhälsa till tandvårdsprofessionen, hälso- och sjukvården, omsorgen och länets invånare. Kunskapen kommer så väl offentliga som privata vårdgivare tillgodo. Tandvården genomför också en rad generella hälsofrämjande insatser för barn och unga riktade till grupper med störst problem med tand- och munhälsa. Exempel är tandborstning i förskolan och fluoridsköljning i grundskolan i områden med störst kariesrisk. Den stora ökningen av personer som är 80 år och äldre i kombination med en relativt oförändrad ökning av personer i arbetsför ålder kommer att ställa nya krav på tandvården. En stor utmaning kommer att bli att prioritera när behovet blir större än tillgängligheten samtidigt som ekonomin är pressad. Att rekrytera och bibehålla kompetens är avgörande för att klara detta. Utöver det krävs en fortsatt och förstärkt samverkan med övriga aktörer så som hälso- och sjukvård och kommuner för att möta framtida utmaningar. Högkvalitativ och tillgänglig tandvård Länets befolkning ska vara nöjd med den vård tandvården erbjuder. De invånare som väljer Folktandvården som vårdgivare ska få patientsäker vård av hög kvalitet. Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras. Tandvården är kunskapsbaserad och ändamålsenlig och ska bedrivas enligt bästa tillgängliga evidens. Det innebär att vården ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet och att den ska utformas för att möta patientens individuella behov på bästa möjliga sätt och där nationella riktlinjer finns som stöd. Det innebär också att tillgängliga resurser används på bästa sätt. Genom ett aktivt riskförebyggande arbete ska vårdskador förhindras. Tandvården ska bedriva ett systematiskt säkerhets- och kvalitetsarbete med hög delaktighet från personal och patienter. Sveriges regioner har etablerat ett nationellt samarbete för en mer jämlik, kunskapsbaserad och resurseffektiv vård i hela landet. Målet är att bästa kunskap ska finnas tillgänglig och användas i varje patientmöte. Folktandvårdens specialisttandvård ska vara ett nationellt och regionalt centrum för specialisttandvård. Folktandvården ska fortsätta utvecklas för att behålla positionen som Nationellt odontologiskt center inom tandvården i Sverige genom att stimulera ökad utbildningsverksamhet inom tandvårdens område. Folktandvårdens patienter ska få sin vård inom överenskommen tid, på en klinik som har god geografisk tillgänglighet och flexibla öppettider. Patientens möjligheter att nå Folktandvården på telefon eller via 1177.se ska vara goda. Folktandvården har också en digital mottagning, genom en regiongemensam app, för att möta invånarnas behov av en snabb och enkel kontakt med tandvården. Den digitala mottagningen är ett länsgemensamt uppdrag inom Folktandvården och befintliga nationella och lokala medicinska riktlinjer och rutiner för tandvården ska följas på samma sätt som vid fysiska möten.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=