Verksamhetsplan med budget 2023

43 EKONOMI BUDGET FÖR 2023 SAMT PLAN FÖR 2024 OCH 2025 Allmänna förutsättningar Resultatbudgeten baseras på ekonomiskt utfall till och med 2021 samt SKR:s prognos för skatteunderlag och löne- och prisindex från april 2022. Resultatbudgeten är uppdaterad utifrån dessa förutsättningar vad gäller uppräkning av skatter, generella bidrag samt löne- och prisuppräkning. Resultatbudgeten omfattar de ekonomiska effekterna av tidigare beslutade särskilda satsningar samt utnyttjande av 2022 års planeringsreserv. En planeringsreserv finns för respektive år för att kunna möta tillfälliga resultatsvängningar. I de regiongemensamma posterna finns kostnader för pensioner, vilka har beräknats utifrån Skandias prognos per 30 mars. Skandias prognos innefattar de nu kända effekterna av en övergång till nytt pensionsavtal A-KAP KR från 2023. Finansnettot är kalkylerat från att investeringar för externa hyresgäster görs med upplåning och en gällande avkastning om fem procent på placerade medel och bygger på att finansiella intäkter, det vill säga realiserade värdeökningar i pensionsmedelsportföljen, motsvarar finansiell kostnad för pensionsskulden respektive år. Mellanskillnaden mellan den beräknade totala avkastningen och det som räknats in i resultaträkningen redovisas som orealiserade värdeförändringar i resultatkalkylen. Dessa ska inte räknas in i balanskravsresultatet. Resultatkalkylen förutsätter att nämnderna har en ekonomi i balans för samtliga år. Skattesats Skattesatsen är oförändrad, 11,55 kronor, för Region Örebro län år 2023. Skatteintäkter, generella bidrag och specialdestinerade statsbidrag SKR har lämnat planeringsförutsättningar för regionerna för åren 2022–2024. Skatteintäkterna beräknas 2023 till 8 422 miljoner kronor, vilket är 488 miljoner kronor högre än budget 2022. Generella statsbidrag och utjämningsavgiften beräknas till 2 948 miljoner kronor, vilket är en minskning med 85 miljoner kronor från budget 2022. I förändringen ingår ännu ingen justering av statsbidraget för läkemedelsförmånen. När beloppet för 2023 är känt beslutar regionstyrelsen om tilläggsbudgetering av statsbidraget för läkemedelsförmånen samt fördelning till berörda nämnder. En preliminär beräkning av statsbidragets höjning 2023 ligger för närvarande på 32 miljoner kronor. Specialdestinerade statsbidrag som är kopplade till befintliga överenskommelser mellan staten och SKR redovisas på respektive berörd nämnd. I det fall nya eller utökade statsbidrag beslutas efter att regionfullmäktiges budget har fastställts ska regionstyrelsen fatta beslut om vilka nämnder som får ta del av statsbidraget. Prognos över skatteunderlagstillväxt Bedömd prisutveckling i sektorn I löne- och prisindex (LPIK) ger SKR sin bedömning av regionsektorns prisutveckling. LPIK baseras på SKR:s ekonomiska antaganden och ändras i takt med nya bedömningar av samhällsekonomin. I indexet ingår inga volymförändringar. SKR har per april reviderat upp sin bedömning av indexutvecklingen, dels till följd av en stigande inflation och dels till följd av ökade kostnader för pensioner till följd av nytt avtal. LPIK inklusive läkemedelspriser beräknades per april 2022 till 4,3 procent för 2023, 2,1 procent för 2024 och 2,0 procent för 2025. Prognos över landstingsprisindex Ramar till verksamheterna Ramarna till styrelse och samtliga nämnder räknas upp med LPIK inklusive läkemedel. Uppräkningen för 2023 uppgår till totalt 451 miljoner kronor. Därutöver ska kompensation för ökade läkemedelskostnader delas ut till verksamheten i samma nivå som Region Örebro län erhåller ökade statsbidrag för läkemedel inom förmånen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=