Arbetsterapeuten-1-2021

36 Innan pandemin drog ned ridån för Sveriges scener hann Malin Axelssons pjäs ”Chefen” spelas några gånger på turné med Riksteatern. Dessför­ innan skrev hon och regis­ serade radiodramaserien ”Cheferna” för SR Drama, där hon under fem år – till 2019 – själv var chef och konstnärlig ledare. Ledarskapet är alltså både ett verkligt och fiktivt nav i Malin Axelssons liv, och något somhon inte tröttnar på att undersöka. – Chefen är ju en roll. Man tar på sig den, eller tilldelas den. Det finns många teatrala aspekter i ledarskap och i hur människor beter sig på en ar­ betsplats. Jag har alltid varit intresserad av att skildra makt och hur den gestaltar sig i rela­ tionerna i en grupp. Där är arbetsplatsen en ut­ märkt arena – och enmiljö somnästan alla har erfarenhet av. Har man inte varit chef, så har man haft en chef. – Dessutom är mycket på ar­ betsplatsen outtalat. Det finns en undertext som ibland är av­ grundsdjup, vilket kan skapa både komedi och tragedi, säger Malin Axelsson. Pjäsen ”Chefen” handlar om enmellanchef med höga ambi­ tioner och pre­ tentioner, men som får svårt att genomföra sina idéer. Alla på arbetsplatsen är tämligen gräs­ liga personer. Där finns en uttalad vilja att arbeta agilt, men det är ingen som riktigt förstår vad det innebär. Just ”agilt arbetssätt” är såklart bara ett exempel, men Malin Axelsson anser att sådana här begrepp har mycket med makt att göra: vilka är innanför och utanför, vemhar fått gå på de rätta kurserna? Även informellt ledarskap är ett spännande, och underhål­ lande, fenomen enligt Malin Axelsson. I ”Chefen” finns till exempel SvenÅke Strand, som inte är chef men ändå tycks ha väldigt mycket makt. De andra på arbetsplatsen sä­ ger ständigt: ”SvenÅke vet. Han kan fixa det!” – Där har jag märkt mycket igenkänning från publiken. ”Ja! det är precis somBir­ gitta hos oss.” Just igenkänningen gör att dramatik om chefer och ar­ betsliv kan bli så intressant, enligt Malin Axelsson. Den skapar ofta dubbla känslor; eftersomman känner igen sig så är det roligt, men det kan också bli riktigt plågsamt. – Dramatiken kan välja att stanna kvar i de där krypande situationerna som är så jobbiga och konstiga, och dra dem till en absurd nivå. Hur absurt det kan bli med chefer i grupp visar Malin Axelsson i radiodramaserien ”Cheferna”. Det är en delvis improviserad berättelse om några sinsemellan olika chefer på kurs hos enmanagement­ konsult som försöker introdu­ cera dem till ”MotionWide Progress”metoden. Den har sänts i två säsonger i podden P1 Drama, och kan fortfarande höras där och i SR Play. ”Che­ Att spegla sig i fiktiva chefer Varför är chefen en så tacksam dramatisk figur? Och går det att lära sig något av ledarskap så som det skildras på teater, film och tv? Frågorna gick till dramatikern och regissören Malin Axelsson, som utforskat chefsrollen från flera håll. ”Självklart går det att inspireras av fiktionen, men det viktigaste är verkligheten.” Malin Axelsson har gjort teater av en mellanchef med höga ambitioner och ett radiodrama om chefer på kurs hos en managementkonsult. LEDARSKAP Oavsett om du gillar fot- boll eller inte är det här en läsvärd bok om ledarskap. Den är en hyllning till kraf- ten i tillsammans, till laget. Vikten av att bygga tillit går som en röd tråd genom de drygt 120 lättlästa sidorna. Att det också handlar om att göra det bästa av vad man redan har, att inte önska sig dyra spelare om pengarna inte finns. Och så understryker Janne An- dersson att i organisatio- ner där det finns prestige så når gruppen aldrig sitt maximum. Det gäller att få alla att vilja göra sitt per- sonbästa och känna att de är en del av något större. Funkar för alla som är intresserade av ledarskap. En hyllning till kraften i tillsammans boktips! ATT BYGGA ETT LAG Janne Andersson Bokförlaget Max Ström BOLL: MOSTPHOTOS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=