Arbetsterapeuten-3-2022

18 TEMA: DEMOKRATI kk Skola med hög kaxfaktor Distansutbildningen Anpassad IT är mycket mer än datorer. Det är en väg till att tro mer på sig själv, lära nytt, ställa krav och inte minst våga ta plats. Det är sånt som kan hända på Mora Folkhögskola.” På väg till lunchen har arbetsterapeuten Kerstin Gatu fått ett hemslöjdat metspö prytt med orden ”Kerstinmorafhsk pension 65 år”. Till ochmed kroken är egentillverkad. Leendet skulle kunnat lysa upp hela entrén. Hon har fått det av Lars Haddäng som tillverkat det på förmiddagen. Han är en av tolv deltagare på distansutbildningen Anpassad IT somKerstin Gatu är ”mamma” till. Utbildningen är tvåårig och vänder sig till personer med måttlig intellektuell funktionsnedsättning, som gått ut gymnasiesärskolan. Den går på halvfart, med träffar på skolan en gång i månaden. Namnet till trots ligger fokus på Anpassad IT inte på datorer, utan det handlar ommöjligheten till livslångt lärande. – Datorer är jättebra på att kompensera allt den här gruppen har svårt för. Det kan vara uppläst text, bilder, filmer, påminnelser. Det är det bästa verktyg somfinns omman inte kan läsa. Och så står de längst ifrån digital delaktighet. Anpassad IT var från början ett Arvsfondsprojekt, fött ur orättvisan att det nästan inte finns några eftergymnasiala utbildningar för personer med måttlig IF. Numera är den, efter hårt arbete, en permanent utbildning på Mora Folkhögskola. För att gå kursen behöver du inte kunna läsa och skriva, men många av årets deltagare kan det. k Mora Folkhögskola Onsdag 4 maj Text: Katja Alexanderson Foto: Pontus Wikholm

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=