Arbetsterapeuten-3-2022

20 Den första kullen gick åren 2015–2017 och visade att det funkade utmärkt med distansutbildning. Att det till ochmed var en framgångsfaktor eftersom det uppmuntrar till förändring i vardagen. Man får genast träna på det man lärt sig i skolan. Deltagarna behöver ha minst en stödperson på hemmaplan som kan hjälpa till med datorn. Det kan handla om att hålla kontakt med kurskamrater, göra läxor och att jobba med bilder. Kerstin Gatu berättar att det bidrar till varaktig positiv förändring, så att man inte kommer tillbaka från skolan och allt är som vanligt. Deltagarna hyrköper en anpassad dator under kurstiden. På den finns DigiJag – ett digitalt verktyg för självständighet och delaktighet – som är utvecklat för att fungera bra för deltagare i särskolan, särvux, daglig verksamhet och särskilt boende. Det är inte en skolplattform, utan är tänkt för hela livet och fungerar bra på paddor, datorn ochmobilen. Du kan ha med dig verktyget var du än är, i stället för att det ska vara inlåst på en padda i ett klassrum efter skoldagens slut. – Om du ska bli digitalt delaktig måste du ha tillgång till dina grejer 24/7, i dina egna apparater. Tänk dig själv om du bara fick använda mejlen på jobbet, säger Kerstin. DigiJag är resultatet av ytterligare ett Arvsfondsprojekt eftersomman under första omgången av Anpassad IT såg att det behövdes ett målgruppsanpassat digitalt verktyg. Begripsam och Axesslab har stått för utvecklingen och både den första och andra kullen deltagare på utbildningen fungerade som erfarenhetsexperter. För att passa personer med IF är DigiJag symbolstyrt, multimodalt med film, ljud och bildstöd – och sekventiellt, det vill säga att man gör en sak i taget. Tillbaka på Mora Folkhögskola är Lars Haddäng extra glad den här dagen. På kvällen står innebandyturnering på schemat, med inbjudna spelare från folkhögskolans andra linjer. – Jag har spelat innebandy i sju år, berättar Lars som till vardags spelar i Skövde Parasportförening. Innebandykunnandet märks efter lunch när Emilie Hoffer, som tagit över kursansvaret efter Kerstin 1. Johanna Nyberg, Sofia Lindé, Wilma Kinnman och Amanda Hjertton hjälps åt på tipspromenaden med bondgårdstema. Hur många magar har en ko egentligen? 2. Kerstin Gatu filmar under tipspromenaden. Många av aktiviteterna på Anpassad IT spelas in som minnesstöd. 3. Arbetsterapeuten Kerstin Gatu är ”mamma” till Anpassad IT som började som ett Arvsfondsprojekt, men som numera är en permanent utbildning. 3 2 1

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=