Arbetsterapeuten-3-2022

21 kk Gatu, går igenomvad somgäller när man spelar en turnering. Lars tar plats inuti bänk-U:et i klassrummet och visar att man ska ha klubban nära kroppen och säger att det är viktigt att spela schysst. Det blir mest en påminnelse för de övriga. De har varit med och tagit framett bildstöd för innebandy och blivit intervjuade i radio omdet (sök på bildstöd innebandy på sr.se). En viktig del i bildstödet är ”ramen”. Det somär innanför ramen är okej – ha roligt tillsammans, lyssna på ledaren, bra förlorare. Och det som är utanför hör inte hemma på planen – stänga ute en lagkamrat, säga dumma saker så att någon blir ledsen. Sen är det dags att lämna klassrummet för en tipspromenad med bondgårdstema. Frågorna är uppsatta i en slinga kring huvudbyggnaden. Det går hela tiden att se var nästa fråga sitter någonstans – bara man spanar lite. Ämnesvalet hör ihop med morgondagens besök på en gård. På samma sätt är förmiddagens bak av pizzabullar också kopplat till utflykten – de ska bli matsäck. Det är ett tydligt exempel på att allt hänger ihop på Anpassad IT. – Vi arbetar utifrån fyra teman: hälsa, natur, kultur och samhälle, säger Kerstin. Hälsa kan vara att laga mat och testa olika sätt att hålla kroppen i gång, både ute och inne. Kultur att sjunga, spela teater och besöka bibliotek ochmuseum. I tema Natur lär man sig om växter, djur och miljötänk – ofta utomhus, oavsett väder. Samhälle handlar om olika sätt att vara delaktig. Som att rösta, vilket är ämnet för dagens sista pass i klassrummet, men vi är inte riktigt där än. – Vi har fyra mål: Man ska ha kul. Klara av det vi gör, både på datorn och på våra aktiviteter. Ha något att berätta när man kommer hem. Och vilja komma tillbaka, säger Kerstin. Den här dagen är det uppenbart för oss besökare att deltagarna verkligen gillar sin utbildning. – Det är så roligt att komma hit. Det är synd att det bara är två träffar kvar, säger Sofia Lindé. Lars svarar kort och gott ”Allt” på vad som är bäst med Anpassad IT. Camilla Holmqvist är också väldigt nöjd. DigiJag k Arvsfondsprojektet kring DigiJag är avslutat men verktyget lever vidare. Det är antingen kommunen, en verksamhet inom kommunen eller privata anordnare som tecknar avtal om att få använda DigiJag. DigiJag kan också användas av föreningar. Läs mer på digijag.se. DigiJag center k DigiJag center är ett kompetenscentrum för att öka delaktighet i det digitala samhället för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Centret erbjuder rådgivning, kompetensutveckling, produktion av lärresurser etcetera. Målet är att skapa ett kompetensnav för att ge en av de mest eftersatta grupperna i samhället ökad tillgång till det digitala samhället. Kerstin Gatu är pedagogisk projektledare (som trots att hon har passerat 65 år inte har några planer på att lägga av). k Bildstöd innebandy Innanför ramen: OK. Utanför: Inte OK.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=