Arbetsterapeuten-6-2022

29 FOTO: KATJA ALEXANDERSON Med boken Känslokoden vänder sig Nicolas Jacquemot till alla som vill lära sig mer om känslor och hur de påverkar beteenden, beslut och välbefinnande på jobbet. gå undan en stund om det är möjligt. Då kan man agera mindre impulsivt, för det är ofta det som kan förstöra en relation. Med det sagt poängterar Nicolas Jacquemot att man självklart får ha en dålig dag på jobbet och inte alltid måste vara glad. Att till exempel få prata av sig med kollegorna efter en dålig morgon på hemmafronten stärker det sociala kittet, bara det inte är varje morgon. En överdriven trevlighetskultur – där alla problem sopas under mattan – kan också vara destruktiv. Rent allmänt uppmanar han oss att prata mer med varandra om hur det egentligen står till. Och konstaterar att forskningen visar att när vi delar med oss av våra känslor tycker vi bättre om varandra. Vi får en personligare relation som ökar förståelsen för den andra, ett ömsesidigt förtroende. – Andra människor är inte tankeläsare. De har annat att hålla reda på än exakt hur du känner och uppfattar saker. Det bästa man kan göra är att ta upp saker i ett tidigt skede, innan det gått för långt. Innan frustrationen har byggts upp, för då kan man avvärja och avhjälpa mycket. Han skickar också med en uppmaning att försöka tolka sina medmänniskor på jobbet välvilligt. – Generellt tycker jag att vi ibland är lite snabba på att döma andra. Att någon är lite ”kort” i tonen behöver inte handla om dig. Avslutningsvis konstaterar han att det är en dubbel vinst med att bli känslosmartare. – Att öva upp vår känslokompetens gör oss dels mer effektiva på jobbet, förmodligen eftersom vi inte hindras av våra känslor, dels ökar det förmågan att engagera oss i patienter, kollegor och personer vi ska handleda. Vi blir bättre på jobbet och bättre kollegor. ¶

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=