Arbetsterapeuten-2-2024

36 KARRIÄR Examen 2018 och biträdande enhetschef på 50 procent 2023. Det har gått fort, men ”biträdande” och ”halvtid” är trots allt en mjukstart, säger arbetsterapeuten Åsa Axelsson på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. ”Rollen som biträdande är lite av en mjukstart” analys. Och nu går jag ett chefsutvecklingsprogram som kallas för ”grönt spår” för nya chefer. Det kommer att vara löpande under hela 2024 och handlar dels om att förstå hur regionen funkar i olika led – hur man styr och vad regionen tycker är viktigt när man är chef – dels personlig utveckling. Det ska bli jättekul. Känner du dig grön? – Ja, verkligen. Det är bättre nu, men då jag blev chef i april 2023 kändes det väldigt oklart vad som förväntades av mig. Och det var så mycket nytt, det första halvåret var bara att sätta sig in i allting. Jag är tryggare nu, men man ställs titt som tätt inför nya utmaningar och situationer. Vilket också är bra för det är så man lär sig. Har du någon att fråga, en mentor? – Inte direkt, men jag träffar enhetschefen minst en gång i veckan och vi springer på varandra oftare än så. Så mycket tar jag med honom, men är han inte på plats har jag också jättegott stöd i enhetschefer på andra mottagningar och sektionschefen. Åsa Axelsson har jobbat med neuropsykiatriska utredningar sedan hösten 2018. År 2020 slogs utredningsteamet ihop med behandlingsteamet och därefter har mottagningen växt till cirka 40 medarbetare. Enhetschefen behövde stöd. Åsa sökte tjänsten. – Vi var två som fick dela på rollen som biträdande enhetschef. Så vi jobbar båda vidare med kliniskt arbete på 50 procent. Varför sökte du tjänsten? – Jag har varit intresserad av ledarskap, men tyckte det var ett stort steg att ta från arbetsterapeut till chef. Rollen som biträdande är lite av en mjukstart. Ett mellansteg där jag fortfarande kan ha kvar patientarbete, vilket jag tycker är väldigt roligt. Vad har du för nya uppgifter? – Jag ansvarar för vårt personalsystem – sjukfrånvaro, semestrar, flex och lägger in scheman. Jag registrerar avvikelser som personalen skrivit, och hanterar ärenden från patientnämnden. Jag håller också i möten på arbetsplatsen och det händer att jag sitter med på behandlingskonferenser och chefsmöten om chefen inte kan delta. Bland annat. Hur fördelar du din tid mellan uppdragen? – Det kan vara svårt att avsätta en chefsdag. Däremot anpassar jag mig efter utredningsteamet eftersom vi är väldigt beroende av varandra. Man får vara lite flexibel. När jag har en lucka kan jag sätta mig med personalsystemet. Ibland är det lugnt, men andra dagar kan vara fyllda av mejl och mycket som ska hanteras. Har du fått någon utbildning? – Jag har gått kortare kurser i arbetsrätt, arbetsmiljö och riskText: Pontus Wikholm Foto: Erik Danielsson k LÄSVÄRT ”Vi är ju vuxna människor – detta ska vi väl kunna lösa.” Nja, säger författaren; tänk på det professionella idrottslaget som nöter samspel hela veckan och sen spelar en kort match. På jobbet förväntas det bara löpa på. Strategier och verktyg för att hantera kommunikationskrångel på nok.se. SNACKA OM KOMMUNIKATION Anders Rydell Natur & Kultur k SNACK Det sociala, som att bygga relationer, kallas ofta för mjuka värden. Men lite snack i mellanrummen kan länkas till konkreta och hårda resultat för verksamheten. Prevents podd Jobbfika nr 40 om medarbetarskap: ”Småprat på jobbet viktigare än du tror.” På prevent.se eller där poddar finns. Åsa Axelsson Jobbar som: Biträdande enhetschef och arbetsterapeut på neuropsykiatriska teamet på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Arbetsterapeutexamen: Jönköping University 2018. Bra egenskaper hos en chef: Positiv, bra lyssnare, ödmjuk och empatisk. Kunna lösa saker tillsammans. Bra på att planera och organisera. Det bästa med att vara chef: Att få vara med och förändra och försöka förbättra så det blir så bra som möjligt för medarbetarna och patienterna.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=