Arbetsterapeuten-3-2024

gan. Efter pandemin finns en annan flexibilitet och flera av lärarna jobbar till och från på andra orter. Hon tror inte att tillgängligheten blir ett problem för studenterna. Däremot finns det andra utmaningar. – Vi arbetar utifrån en studentaktiv pedagogik och det kräver lite extra, av såväl lärare som tekniklösningar i och i anslutning till hybridsalarna för att det ska fungera. Active Learning Classroom innebär att studenterna utgår från instuderat material som finns på lärplattformen. Man träffas sedan i grupper i klassrummet och arbetar med olika frågeställningar. Studenterna sitter vid runda bord där de har tillgång till bildskärm och whiteboard. Läraren har ingen fast plats utan roterar i klassrummet, lyssnar och fångar upp frågor och har genomgångar efter behov. – Det fungerar alldeles utmärkt om samtliga studenter är i samma rum. Utmaningen blir nu att vi har två grupper i Ronneby och sex grupper i Jönköping som ska tillämpa samma pedagogik. De ska kunna uppfatta vad som kommuniceras av såväl lärare som andra studenter utan att störas av varandra. Vi jobbar mycket med det och tränar på att hantera tekniken på ett bra sätt och få det att fungera praktiskt. I Blekinge på Campus Ronneby, 20 mil söderut, finns verksamhetsutvecklaren Åsa Direnius. Här driver man sedan tidigare decentraliserade utbildningar i samarbete med Högskolan i Halmstad och Linköpings universitet. – Jag är väldigt imponerad av samarbetet med Jönköping University. Det har varit positivt och alla är väldigt engagerade, och vi jobbar tillsammans med tekniker i Jönköping för att lösa de tekniska utmaningarna med undervisning via länk. Som planen ser ut (i början av maj) kommer studenterna på Campus Ronneby att mötas av en sal möblerad för två grupper. Varje grupp har tillgång till en whiteboard och en större skärm – samt en teknisk lösning med mikrofon, högtalare och kamera. Läraren i Jönköping har möjlighet att kommunicera med en grupp åt gången i ett ”virtuellt ljudrum”. Studenterna styr det virtuella rummet via en kontrollpanel. 23 kk

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=