Arbetsterapeuten-3-2024

25 de digitala mötena kortare. Det handlar också om att ge förutsättningar för att studenterna ska hålla motivationen uppe och inte känna sig strandsatta. – Tillgängligheten har stor betydelse. Som att kurssajten är logiskt utformad och lättnavigerad och att instruktioner och uppgifter är tydliga och inte väcker för många frågor. Men också att det finns lärare som snabbt kan besvara frågor om det behövs. Så hur skapar man ett sammanhang för studenterna på distans? Ulla Nygren bollar frågan vidare till kollegan Jesper Andersson som är lärare på arbetsterapeutprogrammet och pedagogisk utvecklare. Sammanhållningen och sammanhanget är något som man diskuterat mycket, säger han. – Det är viktigt att alla känner att vi har ett gemensamt uppdrag och mål, och gör det bästa av tiden när vi träffas både fysiskt och digitalt. Vi försöker ha en familjär och avslappnad inställning, och läraktiviteterna är inte bara tillfällen att lära utan också sociala sammanhang. Han säger att det även handlar om att ha tilltro till studenterna och ge både utmaningar och ansvar. Men också att ta tillvara deras förkunskaper och mångfalden som finns i gruppen. – Studentgruppen har varit redo för upplägget, de är både motiverade och ansvarstagande. En av studenterna som läser på distans är Sandra Eriksson. – Jag är sambo och ville bo kvar i Kalmar och då var distansutbildning ett bra val. Jag trivs väldigt bra med utbildningen på Umeå universitet, men om möjligheten funnits tidigare att studera i Ronneby hade jag kanske valt det. Sandra har precis landat efter en vecka i Umeå med undervisning på plats där hon träffat sina kursare som är spridda över hela Sverige, och en student i Norge. Men hon tycker att det har funkat bra att få till gruppkänslan även på distans och känner sig inte ensam. – Vi har en väldigt bra sammanhållning i vår kurs. Vi har en klasschatt på Messenger och via en zoomlänk som alltid är öppen har vi skapat ett fikarum. Någon kanske skickar ett meddelande i messengerchatten: Nu hoppar jag in i fikarummet om någon vill bolla den här uppgiften. För Sandra Eriksson har studierna flutit på bra och i juni 2026 tar hon examen. – Det krävs en del självdisciplin men det finns också många möjligheter och sätt att lära sig på genom grupparbeten, filmer och interaktivt lärande. Men det är viktigt att planera studierna i vardagen, och att hålla sig till schemat kan underlätta. På Umeå universitet är nyheten inför intagningen till hösten 2024 att studenterna som blir antagna till distansutbildningen kan välja utifrån 15 studieorter i norra regionen, berättar Ulla Nygren. Det innebär att statliga medel delvis bekostar resor tur och retur från studieorterna till kursträffarna på Umeå universitet, samt för boende. Studenterna har genom decentraliseringen även möjlighet att göra VFU på hemorten eller i närheten. – Det är roligt att vi har 96 förstahandssökande till hösten och att majoriteten är från Norrland. Det ökar sannolikheten för att studenterna stannar kvar efter utbildningen – och stämmer överens med tanken om decentralisering. ¶ ”Om möjligheten funnits tidigare att studera i Ronneby hade jag kanske valt det.” ”Vi försöker ha en familjär och avslappnad inställning.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=