Arbetsterapeuten-4-2024

20 TEMA: TUFFT LÄGE – Det är många klagomål, men tjänsten är komplex. Målgruppen är i behov av ett omfattande och framför allt individuellt anpassat stöd. Upplägget är ambitiöst och det gör det svårare i de initiala skedena, men jag skulle nog säga att det är en något högre klagomålsmängd än i liknande tjänster, säger Martin Kruse, direktör på Inköp och marknad på Arbetsförmedlingen. Enligt Arbetsförmedlingens statistik står tre kategorier för ungefär hälften av alla klagomål. Det vanligaste är ”ej inkommen handling”, då leverantörer inte skickat rätt information till Arbetsförmedlingen. Efter det följer ”personal, bemanning och kompetens” och på tredje plats klagomål på ”tjänstens innehåll”, då leverantörer till exempel inte har levererat så som avtalat. I månadsskiftet mars–april 2024 skickade Sveriges Arbetsterapeuter en enkät till arbetsterapeuter verksamma hos leverantörer av STA. De svarande uppgav i hög grad att det saknades tillräckliga förutsättningar att utföra de aktiviteter som avtalet krävde. Ett av alla klagomål till Arbetsförmedlingen lämnades av arbetsterapeuten Fredrik Ahlinder, som jobbar hos en leverantör. – I januari då jag började hade vi 50 deltagare på två arbetsterapeuter, ungefär 25 per man. Jämfört med de sex stycken man ska ha. Det var rörigt i början och vi lämnade båda in klagomål. I dag är man fler anställda arbetsterapeuter och Fredrik Ahlinder skolar in en ny kollega efter semestrarna. Han har själv sex deltagare i Steg 2 och säger att det mesta fungerar mycket bättre. Men han är kritisk till Arbetsförmedlingens planering av tjänsten. – Min känsla är att Arbetsförmedlingen inte gjorde grundjobbet i anbudsdelen ordentligt och att man saknade riskanalyser. Det är hemskt att kollegor ska ha haft så horribla arbetsplatser som det verkar ha varit om man tittar på enkäten. En majoritet av de svarande i enkätundersökningen uppgav en övervägande dålig eller mycket dålig arbetsmiljö, både fysiskt och psykosocialt. – Många har lämnat uppdragen efter en mycket kort tid på grund av bristerna, säger Sveriges Arbetsterapeuters ordförande Ida Kåhlin. Över 130 arbetsterapeuter som var eller hade varit anställda hos leverantörer inom STA svarade på enkäten. Bland slutsatserna konstateras bland annat att: ”Det framkommer en närmast entydig bild när det gäller brister på avtalets alla delar”. Resultatet av undersökningen skickades ut brett, bland annat till Arbetsförmedlingens högsta ledning och alla ledamöter i arbetsmarknadsutskottet. Till slut fick förbundet, tillsammans med leverantörsföretaget Iris Hadar och Funktionsrätt Sverige, träffa inköpsdirektör Martin Kruse på Arbetsförmedlingen. – Det var bra möten och vi vet att Arbetsförmedlingen jobbar med att förbättra situationen och försöker säkerställa att det inte ska förekomma oegentligheter, säger Ida Kåhlin. Martin Kruse på Arbetsförmedlingen säger att dialogen med facket och funktionsrättsrörelsen har varit värdefull och tycker det vore klokt om samtalen fortsätter i höst. – De här organisationerna representerar olika aspekter av tjänsten och det är väldigt värdefullt för oss. Vi delar ett gemensamt mål – det är ganska uppenbart. Han säger att Arbetsförmedlingen alltid försöker lösa klagomål lokalt och i många fall går det att lösa problem i samtal med leverantören. Om det handlar om allvarligare fall kan man välja att göra fördjupade utredningar. Och vid behov gå vidare med avtalstekniska sanktioner, som vite eller anvisningstopp. Ytterst kan man häva avtalet. Däremot kan Arbetsförmedlingen inte styra upp arbetsmiljön hos leverantörer. – Arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivarna, våra leverantörer. Vi kan inte agera enkom på en dålig arbetsmiljö, men min hypotes är att dålig arbetsmiljö hos våra leverantörer förr eller senare kommer att synas i leveransen till oss. Och då kan vi agera. FOTO: EVA DAHLIN FOTO: PONTUS WIKHOLM

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=