Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

116 REDOVISNING AV EFFEKTMÅL OCH STRATEGIER EFFEKTMÅL 8. Länets invånare har tillgång till bra digitala tjänster utifrån deras behov. Kommentar Länets invånare har fortsatt ökat sin kunskap och användning av digitala tjänster under år 2021. De digitala tjänsterna har en viktig roll för kvalitetssäkrad information om frågor relaterade till pandemin. Nedanstående tjänster har ökat i hög grad i nyttjande under pandemin: 1177 Vårdguiden på telefon De som inte har tillgång till internet eller vill ha snabb hjälp kan ringa 1177 Vårdguiden. Där får de råd och stöd av erfarna sjuksköterskor via telefon, som bedömer vårdbehov och hänvisar till rätt vårdnivå eller ger egenvårdsråd. Sjuksköterskorna använder ett datoriserat rådgivningsstöd som är medicinskt samstämmigt med innehållet i 1177.se. Rådgivningsstödet bidrar till att kvaliteten på sjukvårdsrådgivningen blir hög och jämn. Avtal är skrivet om att ingå i nationell samverkan med elva andra regioner för att förbättra tillgängligheten. Det finns en vidareutveckling av rådgivningssystemet som innebär att patienten kan skicka bilder under samtalet för bedömning som införs inom Region Örebro län. 1177 Vårdguiden på webben I regionernas invånartjänster finns information och tjänster som fungerar för alla målgrupper och alla åldrar. Den flerfaldigt prisbelönade webbplatsen 1177.se innehåller allt från tecknade filmer för barn som ska behandlas i vården till lättlästa artiklar, filmer och bildspel. Det är också möjligt att få informationen uppläst och viss information finns översatt till flera språk. Den anatomiska atlasen är en unik, interaktiv applikation som skildrar människokroppen i olika lager. Under våren har ett arbete skett med att översätta material kring covid-19 och vaccination till flera olika språk. UMO UMO riktas till unga och informerar om sex, hälsa och relationer. UMO förmedlar också ett värdebaserat budskap om normkritik, jämställdhet och ett inkluderande förhållningssätt. UMO är en stor succé i målgruppen och också mycket populär hos medarbetare vid ungdomsmottagningar och i elevhälsan, som hänvisar unga till UMO men även använder UMO som en egen kunskapskälla. 1177 Vårdguidens e-tjänster Med hjälp av 1177 Vårdguidens e-tjänster kan vårdgivare och patienter kommunicera digitalt på ett säkert sätt. Patienten loggar in med e-legitimation och kan göra sina vårdärenden, till exempel boka tid, förnya recept och läsa sin journal, och kontakta vården på tider som passar hen själv. Stark autentisering används och all information är krypterad, vilket innebär att vårdgivare också kan använda e-tjänsterna för att till exempel erbjuda internetbaserat stöd och behandling. Från och med den 10 juni publiceras informationen från 1177 telefonrådgivningen via e-tjänsterna på 1177. Ett förberedelsearbete har genomförts för att kunna visa upp remisstatus i e-tjänsten och är just nu i testfas. Digitala vårdmöten Användandet av digitala vårdmöten fortsätter att öka. Inom primärvård, specialistvård, psykiatrin och i Folktandvården erbjuds länets invånare möjlighet till digitala tjänster via digitala mottagningar. 36 885 digitala vårdmöten genomfördes under år 2021, vilket är mer än en fördubbling jämfört med föregående år. Även Regionhälsan har startat digital mottagning för sina kunder. Stöd och behandlingsplattformen Flera nya program inom Stöd- och behandlingsplattformen startade under år 2020. Under år 2021 har utvecklandet fortsatt av plattformen med nya program, till exempel sjukskrivningskollen. Under våren 2021 startade ett pilotprojekt för egenmonitorering för patienter som lever med inflammatorisk tarmsjukdom och under hösten 2021 startade ett pilotprojekt för patienter med hjärtsvikt. När det gäller nyttjandet av stöd och behandlingsplattformen ligger Örebro län på tredje plats efter storregioner som Stockholms län och Västra Götaland. Den sammanfattande bedömningen är att effektmålet har uppnåtts.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=