Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

118 REDOVISNING AV EFFEKTMÅL OCH STRATEGIER EFFEKTMÅL 9. Länets invånare och företag har tillgång till bra digitala tjänster utifrån deras behov. Kommentar Flera digitala tjänster har utvecklats till länets invånare och företag. Det är bland annat re-sultat av åtgärder med anledning av pandemin. Regionala tillväxtnämnden redovisar ett flertal exempel på digitala tjänster inom utbildning och arbetsmarknad, välfärd och folkhälsa samt näringslivsutveckling. Det är bland annat inom vuxenutbildning, e-hälsofrågor till- sammans med kommuner och olika insatser för att stödja företag. Kulturnämnden redovisar att utveckling av digitalisering sker både inom kulturlivet och inom civilsamhället i spåren av pandemin. Samhällsbyggnadsnämnden redovisar att det pågår fort- satt arbete med att förbättra och tillgängliggöra informa- tion om resandet till resenärer och kunder inom både allmän kollektivtrafik och serviceresor med digitala verk- tyg. Det finns nu skärmar med information om resandet i samtliga stadsbussar i Örebro och nya digitala biljetter i den allmänna kollektivtrafiken. Inom serviceresor har den nya servicereseappen lanserats med förbättrad funktiona- litet. Bedömningen avseende bredbandsmålet för hushåll och företag är att det inte kommer att nås. Den sammantagna bedömningen av effektmålet är att det delvis kommer att uppfyllas, det vill säga med en mindre, acceptabel avvikelse från målnivån. Bedömningen görs med anledning av indikatorn om tillgång till bredband som inte bedöms att uppfyllas. Indikator: Ett ökat utbud av e-tjänster för att möta kravet om ”Digitalt först”. Kommentar Det sker en fortsatt utveckling av e-tjänster för att möta kravet om digitalt först. Tempot i utvecklingen av digitala tjänster har fått en skjuts av pandemin. Exempel på detta redovisas inom regional tillväxtnämnd att i samtliga kommuner finns möjligheten att genomföra digitala videomöten mellan kommunal och regional hälso- och sjukvård där patienter och anhöriga deltar. Arbete pågår för att säkerställa att dessa kan göras på ett integritetssäkrat sätt. Kulturnämnden redovisar att ett ökat utbud av digitala tjänster har skett inom kulturområdet i spåren av pandemin. Inom samhällsbyggnadsnämndens område redovisas att det finns flera biljettyper i appen för den allmänna kollektivtrafiken. Arbete pågår också med att digitalisera flera tjänster inom serviceresor. Indikator: Andelen hushåll och företag i länet som har tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s ska öka i förhållande till föregående år. Kommentar Senast tillgängliga statistik avser år 2020. Målet som är 95 procent för hushållen totalt och företagen har inte uppnåtts år 2020. Det har dock skett en ökning från 79,4 procent år 2019 till 80,5 procent år 2020 för hushåll. För företag är det en ökning från 69.4 procent år 2019 till 71,8 procent år 2020. Det finns utmaningar med kvarstående bredbandsut- byggnation och att vissa områden mer eller mindre stannat upp. Tidsplaner för byggnation som har förmed- lats från marknadsaktörer verkar inte uppfyllas. Det kom- mer ta längre tid på grund av bland annat tillståndshante- ring och att det finns utmaningar för aktörer med skillna- den mellan tätort och landsbygd. Det är också utma- ningar att det finns områden som trots att de är berätti- gade till stöd och har beviljats inte når byggnation på grund av bristande efterfrågan och stora avstånd mellan anslutningarna. Det finns också alternativa lösningar till exempel FWA (trådlösa lösningar) som konkurrerar med utbyggnaden av fiber. Tack vare det positiva utfallet i Post- och Telestyrelsens bredbandsstöd för år 2021 i länet bör dock stora steg mot måluppfyllelse tas och påskyndas de närmaste tre åren, framförallt på landsbygden.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=