Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

120 REDOVISNING AV EFFEKTMÅL OCH STRATEGIER DIGITALISERING STRATEGI: DIGITALISERING • Att öka den digitala morgnaden i organisationen. • Att förändra och utveckla arbetssätt för att öka användningen av digitala lösningar. Kommentar Region Örebro läns verksamheter har fortsatt att utveckla och öka användningen av digitala lösningar och nya förändrade arbetssätt. Administrativa arbetsuppgifter har förenklats och automatiserats med hjälp av nya stödsystem eller med nya lösningar i redan befintliga stödsystem. Pandemin har medfört att verksamheterna på kort tid fått ställa om till digitala möten. Både möjligheten till digitala möten och digitala besök samt förståelsen för dessa har utvecklats betydligt hos så väl Region Örebro läns medarbetare och förtroendevalda som länets invånare. Arbetet med digitalisering har också haft stor betydelse i strategin kring att begränsa smittspridningen under pandemin. Utveckling av artificiell intelligens inom Region Örebro läns verksamheter förutsätter en väl fungerande digitalisering. Utvecklingsmöjligheterna är stora samtidigt som det är viktigt att hantera data på säkert sätt, framför allt avseende individdata. En ny digitaliseringsstrategi för Örebro län antogs av regionfullmäktige i november år 2020. Utifrån strategin har ett program för digitalisering tagits fram för Region Örebro län som antogs av regionstyrelsen våren 2021. Programmet ska förtydliga regionens övergripande gemensamma arbete för att möjliggöra och samordna digitalisering. Som en del i detta arbete har ett utbildningspaket kring digital transformation tagits fram för att öka den digitala mognaden i organisationen. Utbildningen pågår och är ett led i att förändra och utveckla arbetssätt och användandet av digitala lösningar. Regionstyrelsen och nämnderna har konkretiserat strategin digitalisering med specifika nämndmål och uppdrag utifrån ansvarsområde. HÅLLBAR UTVECKLING STRATEGI: HÅLLBAR UTVECKLING • Att samverka och kommunicera tvärfunktionellt inom ordinarie lednings-, huvud-, och stödprocesser. • Att skapa en hög grad av förankring och ägandeskap i linjeorganisationen gällande hållbarhetsfrågorna. • Att ha en tydlig målstyrning och kontinuerligt följa upp Program för hållbar utveckling för att försäkra att verksamheterna rör sig mot beslutade mål. • Att arbeta med utbildning och en lärande organisation för att kontinuerligt utveckla och integrera förståelse av vad hållbar utveckling betyder för verksamheterna. Kommentar Region Örebro läns verksamheter har fortsatt arbetet med att hållbarhet ska vara integrerat i ordinarie verksamhet. Det har dock funnits utmaningar att samverka och kommunicera kring hållbar utveckling under året. Flera processer, utbildningsinsatser och utvecklingsprojekt har ställts in eller skjutits upp med anledning av pandemin. Inom hälso- och sjukvården har till exempel arbetet för att minska förbrukningen av engångsmaterial fått stå tillbaka och förbrukningen har istället ökat som en följd av pandemin. En positiv effekt av pandemin är den stora ökningen av resfria möten som bidrar till att minska påverkan av koldioxidutsläpp. Program för hållbar utveckling 2017–2020 har följts upp till och med 2019 och redovisats till regionstyrelsen. Fortsatt arbete har pågått under året med aktivitetsplaner i programmet. Uppföljning för hela programperioden 2017–2020 pågår och ska redovisas till regionstyrelsen våren 2021. Ett omfattande arbete med att revidera programmet har genomförts under året. Programmet innehåller tre övergripande mål med koppling till mål i Agenda 2030 som Region Örebro län berörs av. Det reviderade programmet ska fortsatt användas som stöd och drivkraft för att integrera hållbar utveckling som en naturlig del i det dagliga arbetet. En riktlinje för styrning och ledning av hållbarhetsarbetet har också tagits fram. Riktlinjen tydliggör ansvar, arbetssätt, lärande och uppföljning. Regionstyrelsen och nämnderna har konkretiserat strategin hållbar utveckling och fortsatt arbetet med att uppfylla intentionerna i program för hållbar utveckling genom specifika nämndmål och uppdrag utifrån ansvarsområde.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=