Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

131 REVISIONSBERÄTTELSE Vi, av fullmäktige valda revisorer i Region Örebro län, har granskat regionens styrelser och nämnders verksamhet och genom utsedda lekmannarevisor i Region Örebro Läns Förvaltningsbolag AB, Länsgården Fastigheter AB med dotterbolag, Länsteatern i Örebro AB, Länsmusiken i Örebro AB, Örebro Läns Flygplats AB, Scantec AB och Länstrafiken Örebro AB. Revisorernas ansvar är att granska verksamhet, intern kontroll och räkenskaper samt att pröva om verksamheten bedrivits enligt fullmäktiges uppdrag och mål samt de föreskrifter som gäller för verksamheten. Granskningen har utförts enligt kommunallagen, god revisionssed i kommunal verksamhet och regionens revisionsreglemente. Granskningen har genomförts med den inriktning och omfattning som behövs för att ge rimlig grund för bedömning och ansvarsprövning samt gett det resultat som redovisas i bilagan ”Revisorernas redogörelse” och därtill fogad bilaga ”De sakkunnigas rapporter i sammandrag”. Vi bedömer att den finansiella måluppfyllelsen är tillräcklig då fem av sex finansiella indikatorer inom ramen för god ekonomisk hushållning uppnås 2021. Underskotten i hälso- och sjukvårdsnämnden och folktandvårdsnämnden har minskat jämfört med föregående år. Däremot har underskottet i samhällsbyggnadsnämnden ökat kraftigt i förhållande till budget och föregående år. De ekonomiska utmaningar som finns kräver trots detta ett fortsatt starkt fokus på ekonomin för att en ekonomi i balans skall upprätthållas. Vikten av att fullmäktiges budget hålls, kan inte nog betonas ur ett långsiktigt ekonomiskt perspektiv. Vi bedömer verksamhetsmålens uppfyllelse inom ramen för god ekonomisk hushållning som tillräcklig utifrån återrapporteringen i årsredovisningen. Av tio verksamhetsmål uppnås tre mål under året, sex verksamhetsmål bedöms som delvis uppfyllda och ett verksamhetsmål har inte uppnåtts. Vi bedömer sammantaget att styrelse och nämnder i Region Örebro län i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Vi bedömer att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande. Vi bedömer att styrelsens och nämndernas interna kontroll har varit tillräcklig. Vi bedömer att resultatet enligt årsredovisningen till största delen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som fullmäktige uppställt. Vi tillstyrker att fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för styrelse och nämnder samt enskilda ledamöter i dessa organ. Vi tillstyrker att regionens årsredovisning för 2021 godkänns. Till revisionsberättelsen hör följande bilagor: Revisorernas redogörelse, Revisorernas verksamhetsberättelse samt De sakkunnigas rapporter i sammandrag. Granskningsrapporter från lekmannarevisorerna i Region Örebro Läns Förvaltningsbolag AB, Länsgården Fastigheter AB med dotterbolag, Länstrafiken Örebro AB, Örebro läns flygplats AB, Scantec AB, Länsteatern i Örebro AB och Länsmusiken i Örebro AB. Örebro 2022-04-07 Sara Dicksen Anders Larsson Gunilla Carlsson Annica Blomgren Larz Lundberg Lena Jansson Sven Landh Le-Roy Wentzel Nils Gunnarsson Signerat med digitala signaturer

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=