Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

28 FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE Kulturnämnden har fördelat regionala pandemistöd med särskilt fokus på det fria kulturlivet under år 2020 och 2021. Kulturnämnden har även fördelat statliga kulturmedel till aktörer inom kultursamverkansmodellen samt varit med i nationella samtal kring fördelning av annat statligt stöd. Inom främjandeverksamheterna för de olika kulturslagen har också olika slags stödåtgärder genomförts för att stötta kulturen under och efter pandemin. Företagshälsovård samt tolk- och översättarservice erbjuder tjänster digitalt i högre utsträckning. En stor del av Regionhälsans tjänster har erbjudits digitalt medan andra tjänster inte har kunnat erbjudas som tidigare med anledning av restriktionerna kopplade till pandemin. Inom tolk- och översättarservice har det varit en lägre efterfrågan på tolkning under både år 2020 och 2021. Pandemin har även påverkat på vilket sätt tolkningen har skett. Under året har det skett en stor ökning av användandet av skärmtolkning, där tolkarna är med digitalt med bild och ljud. ÖVRIGA HÄNDELSER AV VÄSENTLIG BETYDELSE Region Örebro läns verksamheter har fortsatt under året, på ett eller annat sätt, varit påverkade av pandemin och har omprioriterat verksamhet i olika hög grad. Nedan redovisas ett antal händelser och aktiviteter som har pågått under året. Trots pandemin har flera stora satsningar genomförts under år 2021. • Resultaten från den nationella befolkningsundersökning- en Hälso- och sjukvårdsbarometern visar att invånarnas förtroende för hälso- och sjukvården har ökat under pandemin och är fortsatt stort såväl i riket som i Örebro län. Nära nio av tio länsbor, 87 procent, upplever att de har tillgång till den vård de behöver och nära tre av fyra länsbor, 73 procent, har stort förtroende för den hälso- och sjukvård som Region Örebro län bedriver samt hur hälso- och sjukvården har hanterat pandemin. När det gäller befolkningens uppfattning om väntetider anser 58 procent av länsborna att det är rimliga väntetider till besök och behandling på sjukhusen och 73 procent att det är rimliga väntetider till besök på vårdcentralerna. Drygt åtta av tio länsbor, 82 procent, är positiva till att boka besök, läsa sin journal eller förnya recept via 1177.se. • Nationell patientenkät avseende vårdcentraler 2021 visar att majoriteten av patienterna har ett gott helhetsintryck och upplever att de fått tid för besök inom rimlig tid. Resultatet har inte nått samma nivå som 2019 men är bättre än både 2017 och 2015. Mätningen har gjorts på både läkarbesök och sjuksköterskebesök. Helhetsintrycket är något bättre vid sjuksköterskebesöken. Undersök- ningen visade också att digitala besök uppskattades mer av patienterna än de fysiska besöken. Högst betyg får läkare och sjuksköterskor i frågor som handlar om respekt och bemötande. Däremot har resultatet på frågan om möjligheten för närstående att prata med läkaren, om så önskades, försämrats något. Det beror troligtvis på att restriktioner under pandemin gjort att patienter inte har kunnat ha med närstående under sina besök i samma utsträckning som vanligt. • Resultatet för Nationell patientenkät inom sjukhusvården har förbättrats jämfört med föregående undersökning som gjordes år 2018. Det gäller både besök i öppenvården och inskrivningar i slutenvården. Resultatet i Region Örebro län är desssutom något högre än landet i övrigt. De flesta patienter, över 90 procent, har goda upplevelser av sina besök eller sjukhusvistelser och anger att de har fått ett bra bemötande av vårdpersonalen. Patienterna ger goda omdömen för de flesta områden inom slutenvården men områdena information och kunskap samt delaktig- het och involvering får lite lägre omdömen. Mest positiva upplevelser har patienterna kring området emotionellt stöd och området tillgänglighet. Inom öppenvården har patienterna mest positiva upplevelser kring området

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=