Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

93 NÄMNDERNAS DELÅRSRAPPORTER PRODUKTIONS- OCH NYCKELTAL Produktionstal/Nyckeltal Utfall 2021 Utfall 2020 Förändring Antal patientmåltider 342 254 337 586 +1,4 % Antal personalmåltider 138 642 149 237 -7,1 % Andel ekologiska livsmedel Målvärde 2021: 48 % 46,0 % 45 % +1,0 % Vi slänger mindre än 15,5 % av den mat vi tillagat år 2021 13,7 % 15,7 % -2,0 % Medelsvarstid i telefonväxeln, sekunder Målvärde: 17 sekunder 25,8 sek 19,5 sek +6,3 sek Energianvändningen (el, värme, kyla) per kvadratmeter Målvärde 2021: -2 % Basår: 2019 -4,8% saknar jämförelsedata Antal skype- och videomöten 140 783 83 579 +68 % Totala antalet måltider fortsätter att minska jämfört med föregående år. Patientmåltiderna har ökat något (+4 668 stycken), medan personalmåltiderna har minskat kraftigt (-10 595 stycken). Ökningen av patientmåltider sker på alla tre sjukhusen i länet. Minskningen av personalmåltider beror på att fler arbetar på distans och att man undvikit matsalarna i samband med pandemin. Tappet av personalmåltider är som störst på USÖ med 10 028 tappade portioner, Lindesbergs lasarett har minskat med 700 portioner medan Karlskoga lasarett har ökat med 133 portioner. Andelen ekologiskt har ökat jämfört med föregående år, men når inte upp till målvärdet. Det har inte skett några förändrade rutiner kring inköp av ekologiska varor, men leverantörerna har haft problem att få fram rätt varor under pandemin. Televäxeln har inte klarat målvärdet för medelsvarstid i telefonväxeln. Under 2021 har det varit en hög belastning av samtal, där en stor del av samtalen har handlat om frågor gällande covid-19. Invånare har bland annat haft frågor gällande vaccination, provsvar, tidsbokning och guidning på 1177.se. Detta har påverkat medelsvarstider då samtalen har varit mer komplexa. Ett flertal gånger under året har det gått ut dubbla fakturor avseende patientavgifter som orsakats av ett systemfel. Därutöver har en stor mängd med påminnelsefakturor gått ut under slutet av året, som också påverkat belastningen till telefonväxeln. Periodvis har det även varit hög frånvaro i telefonväxeln. Detta tillsammans har försämrat medelsvarstiden och ökat antalet obesvarade samtal under 2021. Målsättningen i Program för hållbar utveckling är att den totala energianvändningen (el+värme+kyla) per kvadratmeter ska minska med 6 procent till 2025. I indikatorn inkluderas nu även förbrukad fjärrkyla och utfallet för indikatorn jämförs mot 2019 års energianvändning. Utfallet per kvadratmeter för 2021 är en minskning med -4,8 procent, vilket är betydligt bättre än uppsatt målvärde för 2021. Indikatorns utfall påverkas positivt av nybyggnationer, såsom H-huset. Skypemöten och videokonferenser har fortsatt att öka kraftigt jämfört med föregående år. Pandemin har medfört att fler möten skett digitalt istället för fysiskt. Skypemöten med ljud och bild med fler än två användare ökade från 72 121 till 120 320 stycken (+68 procent) och videokonferensmöten ökade från 11 458 till 20 463 stycken (+79 procent). I siffrorna ingår inte möten via Teams, Zoom, telefonmöten, virtuella mötesrum eller några andra plattformar för digitala möten. Inte heller möten där endast två personer deltar, då detta tidigare har ansetts ersätta ett telefonsamtal.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=