Fårskötsel Nr 3 2022

42 Ett osäkert världsläge sätter vardagen i gungning på många olika sätt och våra tankar går till de som drabbas direkt av kriget. För oss i Sverige är konsekvenserna framförallt skenande kostnader för energi och drivmedel och på lantbrukssidan även konstgödsel och foder vilket drabbar er, våra leverantörer, mycket hårt. Vi på HKScan har, tillsammans med er, övriga aktörer i branschen och våra politiker, ansvaret för att det även på längre sikt finns mat från svenska gårdar i våra butiker. Jag har blivit ombedd att skriva om vad vi tror om läget på kort och lång sikt. Vi börjar med nuläget, där vi har ett galopperande kostnadsläge i hela produktionskedjan som omfattar drivmedel, el och foder. Priserna på det som ni säljer måste av naturliga skäl upp. Hur kan då detta ske? Hur mycket och hur snabbt? Varför höjer vi inte bara rakt av allt på en och samma gång? Köttmarknaden Lammen är en del av en marknad där konsumenten kan välja fritt mellan olika köttslag och andra proteinkällor. Det som är positivt just nu är att alla priser på livsmedel mer eller mindre förväntas stiga i butik, vilket gynnar den del av lammaffären där vi säljer till dagligvaruhandeln. Det andra benet i lammaffären, där vi säljer helfall till industrikunder och grossister, där är det svårare att lyfta prisbilden då de är ytterst priskänsliga och inte bryr sig i om produkten är svensk eller har andra fördelar som hög djuromsorg etc. Dock ska vi inte se allt för pessimistiskt på det då importen har varit låg under hela hösten och vintern. Stora aktörer som USA och Kina köper upp och lagrar får- och lammkött vilket styr undan flöden från oss uppe i norra Europa. Hur snabbt stiger priserna? Vi har en bra dialog med dagligvaruhandeln och foodservice vad gäller behovet av ytterligare prishöjningar till er producenter av gris, nöt och lammkött. Man tillåter aviseringar av höjningar som får slå igenom snabbare än vad som är brukligt för att stötta er som producerar kött. Den större höjning som vi på HKScan genomförde vecka 12 var oavkortat en höjning till er, ingen marginalförstärkning hos oss på HKScan. Vi har såklart också behov framåt av ökad kostnadstäckning, till exempel förväntas kostnaden för intransporterna av slaktdjur öka med cirka 25-30 miljoner kronor under 2022. Vi har samma bild som våra kunder, att konsumenterna inte klarar av hela höjningsbehovet från en vecka till nästa. Vi måste därför jobba i steg för att behålla konsumenterna så att de väljer kött och svenskt kött och inte växlar till att köpa något annat i butik. Vad som blir slutlig höjningsnivå blir dels en balansgång vad konsumenterna verkar ”klara av” och vad som händer på kostnadssidan med diesel, foder med mera. Vad pågår just nu? Vi jobbar hårt med samverkan i branschen för att med gemensam röst och kraft uppvakta myndigheter, politiker och regeringen. Signalen är att vi kommer att lösa de ökade kostnaderna på sikt med höjda priser i butiker och till uppfödare, men det tar en viss tid som jag just beskrev och i detta ”glapp” måste staten värna om sin livsmedelsproduktion och gå in med akut stöd! Vi på HKScan har ökat kommunikationen för att förklara för våra leverantörer vad som sker och vi har sänt ut brev och sms, samt har varje vecka avstämning med vårt leverantörsråd. Vi vet att läget är tufft och erbjuder stöd och hjälp bland annat genom rådgivning, optimerad slaktplanering, snabb hämtning av slaktdjur och i vissa fall hjälp med förskottsbetalningar. På lite längre sikt Vi anar att vi behöver vänja oss vid tanken på att det nog dröjer länge ”innan det blir som förr”, och vi rustar oss för ett skarpare läge. Vi jobbar på flera fronter: ökad effektivitet i vår kedja av transporter, tillverkning och bemanning. Ekonomer och kontrollers får jobba som aldrig förr för att hjälpa oss att hålla koll på alla våra kostnadsposter. Den ännu viktigare sidan av vår verksamhet är att fortsätta HKScan driver ökade priser och ökad lönsamhet för alla i värdekedjan! Kostnaderna stiger i alla led i kedjan. Scan räknar med att kostnaderna för intransport av slaktdjur kommer att stiga med 25 – 30 miljoner kr under 2022. Foto: Lolo Sörelius

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=