Hos Ljungbergs

10 LJUNGBERGS BILDKVALITET Så får bilden att tala Optimal bildkvalitet i trycket är Bengt Ljungbergs devis. Med den egenutvecklade tekniken HD-HOPO ligger Ljungbergs Tryckeri i framkant inom utvecklingen och kan därmed förmedla ett helt annat kundvärde. TEXT: CLAES NORDSTRÖM / FOTO: METTE ROSENCRANTZ BENGT LJUNGBERG ÄR tredje generationens ägare på Ljung­ bergs. Tryckeriet har varit synonymt med kärlek och trygghet för honom ända sedan han rullade in på sin trehjuling och kände doften av maskiner, färg och papper. – Jag gillade det helt enkelt. Det var som att komma till en världmed ett maskineri där det hördes och bankades. Det blev nog starten på den kärlek jag kände till det som jag då inte förstod var ett yrke. Vad är då charmen med trycksaker? – Nästan alla trycksaker är unika. Du jobbar ständigt i en tryckprocess där du får ut ett unikt resultat varje gång. Bengt Ljungberg berättar att kvalitet i trycksaker är något fysiskt och berörings­ mässigt för honom. –Trycksakenär något somväcker en BENGT LJUNGBERG förväntanochöppnar någonting i ens inre. Trycksakenär suverän. Denär vandringslös, dukan ta tag i denochbli inspireradavden. – Kvalitet för oss på Ljungbergs är helheten. Den dagliga kontaktenmed våra medarbetare i processen till att kunden får slutprodukten. Bengts stora passion är bilder. Utma­ ningen för Ljungbergs Tryckeri ligger i att få framdet bästa bildtrycket på alla typer av papperskvaliteter. – Vi strävar hela tiden efter att få en optimal bildkvalitet i trycket, säger han och radar upp faktorer som är viktiga att ta hänsyn till för att ge rättvisa till bilden. Olika papperskvaliteter förmedlar olika känslor. Obestruket papper som är väldigt populärt i dag kräver hög bildkvalitet. En precision i tryckprocessen i kombi­ nationen av fyra grundfärger och olika punktstorlekar. – Där ligger en väldigt stor utmaning då det obestrukna papperet, i jämförelse med glättat papper, har en stor uppsugnings­ förmåga av färg. Det kräver mer färg, mer känsla och omsorg att få fram en färdig och bra bildmed hög kvalitet. Att Bengt Ljungberg brinner för bildkva­ litet i trycketmärks inteminst genomatt han sedan åtta år tillbaka varit involverad i projektetmed att utveckla Ljungbergs egna bildförstärkningsprogramHD-Hopo: En programvaramed unika inställningar i prepress, tryckeri och färgval. Hela kundens tryckfärdiga PDFmed otaliga bilder för­ bättras automatiskt i processen: – Vi har specialtekniker somgör att vi får enmycket bättre bildförstärkning i trycket.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=