Hos Ljungbergs

15 SVERIGES TRAFIKSKOLORS RIKSFÖRBUND DISTRIBUTION SVERIGES Trafikskolors Riksför­ bund (STR) är enmedlemsorgani­ sation för trafikskolor runt om i riket. – 85 procent av Sveriges trafikskolor är våra medlemmar och därmed kunder somköper vårt utbildningsmaterial. Men vi har också andra kunder som inte är medlemmar, till exempel gymnasieskolor, militär, polis och bokhandlare, säger Håkan Björklund, vd på STR. Ansvaret att trycka hela STR:s portfölj av trycksaker ligger på Ljungbergs Tryckeri. De handhar sedan ett år tillbaka även all distribution av deras böcker. Och trycker givetvis upp nytt när böckerna börjar ta slut. Varaktiga samarbeten är av stor betydelse för Håkan Björklund: – Jag försöker jobba med långsiktiga relationer och det har utvecklats inom många olika områden hos oss. När Håkan Björklund tillträdde 2009 var produktionen av trycksakerna uppdelade på ett flertal olika tryckerier. Flera orsaker ligger bakom att det successivt bara blivit ett tryckeri kvar. – En del är kvaliteten. Vi upplever att Ljungbergs håller väldigt bra kvalitet och att vi har ett bra samarbete. TIDIGARE HADE STR själva hand omdistribu­ tionen. Att allt, tryckning, lagerhållning och distri­ bution nu sker på ett och samma ställe innebär flera fördelar. – Det motsvarar våra förvänt­ ningar. När de erbjödmöjligheten med distribution, vilket inte alla tryckerier gör, så var det givet för oss. En effektiviseringsmöjlighet, dels av miljöskäl att slippa skicka lastbilar från tryckeriet ner till oss i Landskrona för att sedan packa det på nya lastbilar och ut till kunderna i landet. Björklund påtalar att han är medveten om att andra väljer ett annat förhållnings­ sätt. Att jobba med upphandlingar för att pressa ner priset. –Min erfarenhet är att det är bättre att skapa långsiktiga relationer, med ett ömsesidigt beroende och öppna kort. Det tror jag man tjänar på i längden. Bra samarbeten blir allt viktigare. STR har växt till Ljungbergs Tryckeris största kund. För närvarande produceras och distribueras mellan 95 och 100 produkter från STR. Stora volymer med böcker och häften produceras. – De produkter vi har är ju trafikläro­ medel. Olika behörigheter, allt från B-behörigheten till tunga fordon, MC ochmoped. Sen finns det även andra trycksaker såsom arbetsmaterial som är kopplade till utbildningen. TRADITIONEN MED FYSISKA böcker lever i allra högsta grad ute på trafikskolorna, fastän det pågår en omfattande digitalise­ ring i samhället. – Vi ser en litenminskning på det tryckta eftersom information ochmark­ nadsföring ökar i de digitala kommunika­ tionskanalerna. Och det kommer fortsätta minska. Men jag tror fortfarande att vi kommer hålla uppe ganska stora volymer. – De som ska ta körkort vill gärna ha det digitala materialet, LJUNGBERGS TRYCKER, LAGER- HÅLLER OCH SKÖTER DISTRIBUTIONEN AV STR:S TRYCKSAKER. ”Min erfarenhet är att det är bättre att skapa långsiktiga relationer, med ett ömsesidigt beroende och öppna kort. Det tror jag man tjänar på i längden.” men det är bra att ha en bok också. I den kanman stryka under viktiga saker och så vidare. Det är lättare att sitta och läsa i boken emellanåt än att sitta och läsa på sin padda eller telefon. Bara Körkortsboken säljer i runda slängar 80000 exemplar om året. Omkring 100000 tar sitt B-körkort i landet varje år. – Det kommer säkert öka. Vi har ju haft en ganska stor invandring. De flesta av dem ska ju antingen byta ut sitt körkort och ta ett svenskt körkort, eller ta ett helt nytt körkort. Så det blir nästan en hel årskull till somhar kommit. – För att bli anställningsbar så behöver manmånga gånger ett körkort. Sett till integrationen så räcker det inte bara att man ska kunna lära sig svenska utan manmåste även ha ett körkort. STR:s kunder gör sina beställ­ ningar via deras egen e-handel. Alternativt rings ordrarna in. – Det är runt 50/50 hur beställ­ ningarna görs. Många ringer och ställer frågor samtidigt somde bläddrar i produktkatalogen, säger Ingrid Bou, ekonomi­ ansvarig på STR. LJUNGBERGS TRYCKER ordrarna och håller tryck­ sakerna i lager samt sköter distributionen av STR på en plocklista. Häftning och falsning av böckerna görs inne på Ljungbergs. Limningen görs rakt över gatan på Klippans Bokbinderi. Frånmars 2016 till februari 2017 har det trillat in så mycket som runt 13 500 ordrar vilket blir ungefär 1 000–1 200 i månaden som skeppas ut ur fabriken. Systemet för distributionen tog närmare ett år att planera och bygga upp. Den då ansvarige Mats Mattson, när STR själva skötte dist­ ributionen i Landskrona, flyttade med till Ljungbergs när de tog över distributionen. – Det var enmycket stor fördel. Vi hade nog klarat det, men det hade tagit mycket längre tid, säger Sven Johansson på Ljungbergs Tryckeri. Som sagt, en helhetslösning och en långsiktig tryckpartner är a och o: – Vi hade säkert kunnat trycka billigare, men jag tror inte det hade varit lika bra för våra kunder, säger Håkan Björklund.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=