Hos Ljungbergs

E-handelsföretaget VISA UPPSKATTNING går som tåget med ett modernt perspektiv i en konservativ bransch. 17 VISA UPPSKATTNING VARIABELTRYCK Fokus ligger på mottagaren VISA UPPSKATTNING är ett ungt och växande e-handelsfö- retag med affärsidén att leverera unika företagspresenter och gåvokort. Företagets vdMartin Lundmark säger att när räkenskapsåret stänger i sommar räknar manmed att ha levererat 70000 presenter till kunderna. Det handlar om snabba ryck och att vara rörliga i vänd- ningarna när ordrarna trillar in, främst under hektiska tider somöver jul, påsk och sommar. För att illustrera ett fram- gångsrikt jobb som visar på det snabba arbetsflödet, lyfter Martin Lundmark framden enda gången det smugit sig in ett fel i en order. Något somkunde fått förödande konsekvenser men istället blev en rolig anekdot. – Trots många komplexa ordrar med mycket detaljer så är det bara en gång det blivit fel genom åren. Det tycker i alla fall jag är anmärkningsvärt bra. –Ur vår synpunkt var det en katastrof egentligenmen Ljungbergs gjorde det bra. 20000 presentkort trycktes fel och fick – Alla kan få skräddarsydda utform- ningar. Vi fick Ljungbergs rekommende- rade av en samarbetspartner. Det handlar egentligen om två perspektiv varför vi valde dem; service och prisbild. Vi kände främst att de var konkurrenskraftiga på priset och vi upplevde dem som seriösa. Ett större tryckeri inger trygghet, säger Lundmark och tillägger att servicenivån blir allt mer viktigt i val av tryckeri. –Det innebär att vi kan kommamed önskemål somkanske ligger utanför ramarna. Det kan vara prisuppgift, layout, kuvertering och adresser. Att kunna han- tera alla de ordrarna även när det är extremt bråttom. Det finns en grundläggande attityd hos Ljungbergs att de löser det utan att det blir för stora kostnader. Gåvokorten kommer med både digital- och variabeltryck. – En viktig del är att inte straffa den lilla kunden. Att de ska kunna få samma skräddarsydda layout. Det ställer krav på tryckeriet att vi kommermed så pass olika volymer. Det gör de bra, säger Lundmark och tillägger att de använder sig av variabeltryck på kortkoderna och även har EAN-koder somLjungbergs monterar på varje gåvokort. Förutomgåvokort finns presenter i sortimentet ochMartin Lundmark betonar att de hela tiden tittar över hur de kan fin- slipa sätt att skräddarsy upplevelsen till mottagaren av presenten. Företagetsmotto är att fokus ligger på den som får gåvan. – Det är vår uppgift att ställa mottaga- ren i centrum. TEXT: CLAES NORDSTRÖM slängas när en siffra i ett original blev fel. Då löste Ljungbergs det på två dagarmed leverans på tredje dagen. Det gjorde att inga kunder behövde väntamitt i den brinnande julruschen. Det var jäkligt svettigt. Bolagetmed säte i Stockholmhar funnits i fyra år och startades avMartin Lundmark ochDavid Stenqvistmed idén skapa en bra butik online för företagspresenter och att samtidigt erbjuda en kundupplevelse. – DET ÄR EN konservativ bransch där vi vill tillföra ettmodernt perspektiv. En här- lig shoppingupplevelse online och allt vad det innebärmed tryck, kuvertering, inslag- ning, hälsning och leverans. Och att ha en kundtjänst dit kunder kan vända sigmed problem. Det är viktigt att skapa trygghet. Bolaget avslutar i år sitt fjärde år och enligtMartin Lundmark är branschen fragmentariskmedmånga små återförsäljare. – Vi ser storamöjligheter att konsolidera branschen. Tillväxten kommer ur att vi återinvesterarmycket i bolaget för att hela tiden förbättra oss, säger han och tillägger att de under kommande året planerar att skruva ännumer i alla processer. Att VisaUppskattning är väldigt snabbfotademed leveranserna ställer höga kravpå bådedemsjälvaochpåderas logis- tikled. Ljungbergs tryckeri trycker företagets sex typer av gåvokort, somkanvarieras i det oändliga. De sköter ävenhanteringenom gåvokorten ska kuverteras, klistras, eller om innehållet ska kommamed lösadelar. MARTIN LUNDMARK ÄR VD OCH GRUNDARE AV VISA UPPSKATTNING.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=