Hos Ljungbergs

DET VAR I NOVEMBER förra året som en glad Pompe Hedengren, tillsammansmed kollegan Johan Björnsrud, gick upp påMusikaliskas scen för att ta emot Publishing-Priset för KungligaOperans säsongsprogram. Det var inte första gången. Sedan det första numret komut 2013 har det belönatsmed tio olika priser, bland annat Creativity International Award och SvenskaDesignpriset. – Det är ett säsongsprogram, men jag brukar kalla det för ett magasin eftersom vi vill att det ska vara en upplevelse också. Det som är speciellt med det här projektet är att Kungliga Operan tänker långsiktigt med sitt varumärke och arbetar med att lyfta fram verksamhetens kärnvärden i bild och tonalitet, säger Pompe Heden- gren, creative director på designbyrån StockholmGraphics. De håller just nu på att arbeta med en varumärkesplattform för Moderna museet, ett programmagasin för Nord- iska museet och två böcker för Bonniers 20 KUNGLIGA OPERAN PROGRAM respektive Norstedts. Och det senaste säsongsprogrammet för Kungliga Operan, så klart. På soffbordet i byråns konferens­ rum, lägger han upp de utgåvor som tryckts av Ljungbergs Tryckeri. TRYCKSAKEN KAN BESKRIVAS som ett slags hybridmellan fotobok, magasin och säsongsprogram. Varje nummer trycks i ungefär 30000 exemplar, skickas till tusentals abonnenter och finns så klart också att hämta på Kungliga Operan. Här berättar man omde kommande uppsätt- ningarna, menman upplåter också omslag, baksida och 14 sidor av inlagan till en bild- serie vars tema varierar varje gång. – Bilderna hör inte till någon föreställ- ning, utan är fria att beskriva Operans själ, hjärta och kärna. Här kan vi förflytta läsaren in i en fantastisk, sinnlig värld. Jag känner inte till någon annan kulturinstitu- tion i Sverige som gör det, säger Pompe. Han bläddrar i de olika utgåvorna, pekar och visar. I numret från hösten 2013 lät de ”Operan vill stå för mångfald. Jag tycker att man, över huvud taget, ska jobba för att bryta stereotypa bilder.” till exempel olika karaktärer komma till liv under enmagisk natt på Operan. De drömska bilderna porträtterar ensemblen, som fotograferades av Karolina Henke under en intensiv dag. Hösten 2015 var det rekvisitaförrådet som stod för inspiratio- nen, och Pompe Hedengren berättar att han tillbringade nästan två veckor där för att hitta rätt miljöer och scener. För med just den här produktionen sätts kvalitet framför snabbhet. – Jag tycker att mycket av satsningen är Ingela Roos förtjänst. Hon har slutat somkommunikationschef på Operan och jobbar på Dramaten i dag. Men hon höjde kvaliteten och pressade mig superhårt. Under de flesta jobb är det relativt lätt att FÖR 2013-PROGRAMMET FOTOGRAFERADES ENSAMBLEN AV KAROLINA HENKE.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=