Hos Ljungbergs

förmarknadsföring och kommunikation i andra kanaler. Till exempel på hemsidor, annonser och utomhusreklam. Stockholm Graphics har till ochmed gjort en film för den stora skärmen på Stureplan. Det är dock alltid print och stillbilden somär utgångspunkten – och därför är också kvali- teten på trycket viktigt. Bildernas känsla ska gå hela vägen in i den färdiga produkten. – När det gäller papper och print vill vi att det ska kännas ganska tungt, det ska vara mycket svärta. Jag gillar när det ser ut som enmålning av Caravaggio, när allt är ganska mörkt och ljuset mjukt. Det måste man pilla som idiot för att få till, så att det inte sjunker ihop i trycket. KUNGLIGA OPERANS säsongsprogram trycks på obestruket papper, vilket är en utmaning i kombinationmed denmörkare färgskalan. Omman inte är uppmärksam och kan sin sak är det lätt att olika toner grottar ihop och den subtila känslan för- svinner. Därför jobbar manmed just det i åtanke genomhela produktionen. – Vi har en bildretuschör somhåller på i flera veckor, och när hon är klar går materi- alet vidare till bildhanterare nummer två. Hen är specialist på vad somhänder med obestruket papper i olika pressar. Och sedan går jag in och pillar också, säger han och berättar att de gör tre provtryck bara för omslaget. Visserligen skulle man kunna trycka på bestruket papper, men hanmenar att mycket av den taktila känslan skulle försvinna. Därmed ställs det även högre krav på trycke- riets processer och uppmärksamhet, och Pompe brukar se till att följa originalen när de lämnar designbyrån. – Jag har tidigare flugit ner till Skåne för att vara med på alla intag. Då står vi där och hjälpts åt, vilket kan vara ganska obehagligt om tryckeriet inte är schyssta. Men det är de på Ljungbergs, så det har känts skitbra, konstaterar han och tillägger: – De fattar vad vi vill göra, och tycker själva att det är roligt. 21 KUNGLIGA OPERAN PROGRAM förstå vad kunden vill ha, och de är överlag väldigt nöjda. Men Ingela kunde säga: ”Det måste vara ännu bättre”. Och ibland kände jag att nej, det går inte, berättar hanmed ett skratt. PROGRAMMET FÖR VÅREN 2014 togs fram tillsammans med designern Bea Szenfeld, sombland annat skapar fantasifulla krea- tioner i papper för att visa på andra sätt att producera och konsumera mode. Pompe Hedengren berättar att han såg hennes visning Haute Papier och tyckte att den var så fantastisk att han började gråta. Han kände direkt att de var tvungna att göra någonting tillsammans – och så blev det. I bildserien blandades verk frånHaute Papiermed sådana somtagits fram speciellt för säsongsprogrammet, ochman lyckades att skapa en spridning somfå informations- trycksaker gjort tidigare. Under våren 2016 slog nämligen utställningen Everything you can imagine is real upp sina dörrar på Dans- museet i Stockholm. I den visades bilderna från samarbetet, och Bea Szenfelds kreatio- ner, tillsammansmed tidigare bilder från KungligaOperans säsongsprogram. Senare reste utställningen, med PompeHedengren somkurator, vidare till konceptgallerian Bikini Berlin i Tysklands huvudstad. Jag frågar varför han tror att program- met har fått så stor uppmärksamhet. – Jag tror att det handlar om att Operan är modig och vågar göra det oväntade, någonting som är så abstrakt och konst- närligt. Sedan har vi ju arbetat med en bildpolicy somdelvis handlar om att bryta könsroller och normer, att enman kan ha en svinlång klänning medan en kvinna porträtteras som en Pippi Långstrump-ak- tig buse. Sådant tänker folk kanske inte riktigt på, med det är viktigt och visar att Operan vill stå för mångfald. Jag tycker att man, över huvud taget, ska jobba för att bryta stereotypa bilder. Säsongsprogrammet är ett av flera viktiga ben somKungliga Operans varumärke vilar på, berät- tar han. Och det verkar vara fram- gångsrikt – även omdet är svårt att göra exaktamätningar för den här typen av projekt. Här handlar det mer omett långsiktigt och strategiskt arbete, menman kanmed säker- het konstatera attman lyckatsmed konsten att skapa uppmärksamhet. Bilderna hjälper också till att sprida varumärket på ettmer handgripligt sätt. Vid sidan avmagasinet används de POMPE HEDENGREN VILL HA MYCKET SVÄRTA OCH MJUKT LJUS I BILDERNA. OPERANS SÄSONGSPROGRAM HAR PRISBELÖNATS 10 GÅNGER SEDAN 2013.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=