Hos Ljungbergs

ÄNDA SEDAN 1977, med un- dantag för 2014, har det kommit ut en ny utgåva av Det Kungliga Året. En bok somberättar om – och visar – hur kungahusets år har sett ut. Här samlas stora händelser, frågeställningar somkungafamiljen har engagerat sig i och aktuella ämnen. Det har blivit något av ett samlarverk och runt om i svenska hem står banden sida vid sida. Boken som ges ut i år är den fyrtionde i ordningen. – Det är en årsbok somhar en lång tra- dition. Den första komut samma år som kungaparet firade sin första bröllopsdag. Den hette Silvia och Kungen och hade det kungliga bröllopet i fokus. Det Kungliga Året är en klassiker och har getts ut av olika förlag genom åren, berättar Maria Gunnarsson som är bokens redaktör och vd på förlaget Bild &Kultur. Till Bild &Kultur komboken 2015 och sedan dess har den också tryckts av Ljungbergs Tryckeri i Klippan. Då hade det tidigare förlaget lagt ner titeln, men Hovet var mån om att boken skulle fortsätta att komma ut och kontaktadeMaria. Hon berättar omdet allra första mötet inför projektet, ett som skulle ha fått vem som helst att bli lite nervös: – Vi fick förfrågan den 1 april 2015. Då bjöds minman Erik och jag in till kungens kontor för att träffa kungaparet, hovets informationschef och riksmarskalken. Det var lite overkligt, men det blev ett väldigt trevligt möte – och ett spännande samtal kring språk och böcker. UNDER ARBETET MED boken jobbar de i nära samarbete med hovets informations- avdelning, sombidrar med information, material, idéer och stöttning. Det är till hjälp när ett helt år ska kondenseras och presenteras på 88 sidor. Det Kungliga Året är ett ständigt pågående projekt, ochMaria Gunnarsson håller alltid ett öga på hovets kalender. Ibland följer honmed kunga­ familjen vid invigningar, besök ochmöten. Och hon gör intervjuer och research för att samla material till texterna. – Vi vill skildra vad kungahuset gör för Sverige och hur de samspelar med människor, företag och institutioner. Man får lära sig jättemycket. Det somhänder när en kunglig person åker någonstans är att uppmärksamheten dras dit. Det är ett bra sätt att rikta ficklampanmot ett speci- ellt ämne eller område, konstaterar hon. Allt material som samlats in, skrivits och fotats sammanställs på förlaget och layouten görs av Anette RosénMüntzing. Det är mycket tanke och omsorg som går in i arbetet – alla bilder och texter ska sam- spela för att skapa en hållbar helhet. – En bok består ju. Tidningar produ- ceras snabbare och har kortare livslängd. Man brukar säga att en bok håller i ett år, men det stämmer inte. Det är många som samlar på utgåvorna, det är ett tids­ dokument. Jag vill att Det Kungliga Året ska ha kvalitet och hålla över tid. – Vi var väldigt nöjda med årets bok eftersomdet var en sådan stilig bild på kungaparet på omslaget. Den är tagen på kungens 70-årsdag, och under året hade kungaparet också sin 40:e bröllopsdag. Det är spännande med de långa perspektiven. Att kungen har varit vår statschef i över 40 år. Vi räknade efter att han har suttit parallellt med elva efter varandra sittande statsministrar. Det är intressant att jobba med det långsiktiga. DE UTGÅVOR AV Det Kungliga Året som har getts ut av Bild &Kultur är tryckta på Ljungbergs Tryckeri, som förlaget länge har samarbetat med. – Vi vet att de klarar våra kvalitetskrav. Jag skulle aldrig våga skicka en PDF långt bort där vi inte har någon kontroll eller kan vara med på intag. Dessutom är det i den här produktionen en fjäder i hatten att boken är tryckt i Sverige, säger Maria Gunnarsson och berättar: – Faktum är att drottningen frågade var Det Kungliga Året är tryckt. Och då kunde vi svara: I Klippan. Och att vi vet att den är tryckt på miljövänligt papper. I det här sammanhanget kändes det viktigt. Hon konstaterar också att bra bildåter- givning är otroligt viktigt för Det Kungliga Året. Därför har de även gett Ljungbergs Tryckeri i uppdrag att göra all bildrepro, det vill säga att behandla bilderna så att de ser så bra ut sommöjligt i tryck. – För oss innebär det ett högre mått av kontroll, eftersomde vet exakt hur resultatet blir i deras pressar. Om vi istäl- let skulle lägga det hos en tredje part kan det hända väldigt mycket i det ledet. Och vi undviker gärna överraskningar i slutet. Bild &Kultur följer sidorna hela vägen – hittills har de åkt ner till Klippan för att vara med på alla intag. Något somMaria Gunnarsson beskriver som en positiv – om än nervös – upplevelse. – Det är spännande att vara med på intag, för då är det ju snart klart. Visst är man ganska trött, så det är skönt att komma till en lugnmiljö. Det är gott att landa, dricka en kopp kaffe och sedan gå ut i tryckeriet. Men där är sinnena verkligen på helspänn. Jag jagar inte själv, men jag tror att jag känner samma puls under ett intag sommina bröder gör när de är på jakt, säger hon och skrattar. –Men där ser man hur strukturerat arbetet på Ljungbergs Tryckeri är och man känner att ens jobb är viktigt för dem också. Man vill inte lämnas vind för våg hos sitt tryckeri, istället handlar det om att nå mål ihop. 24 DET KUNGLIGA ÅRET BILDBEHANDLING ”Vi vill skildra vad kungahuset gör för Sverige och hur de samspelar med människor, företag och institutioner.” OMSLAG TILL DET KUNGLIGA ÅRET FRÅN 2015 OCH 2016.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=