Hos Ljungbergs

27 SVENSKA KAKEL BILDBEHANDLING EN GÅNG OM året fyller Åsa Söderberg en väska med kakel- plattsprover, sätter den på en kärra och rullar mot Ljungbergs Tryckeri: när Svenska kakels nya katalog ska tryckas. En trådbunden sortimentkatalog på 170 sidor med över 1 200 bilder på kakel. Då vill det till att kakelplattornas färger och ljus i katalogen överensstämmer med hur materialet faktiskt ser ut i verkligheten. – Jag har alltid varitmed på intag när jag jobbatmed produktioner. Jag har alltid tyckt att det är roligt att varamed och se hela processen. Så när jag komhit var det logiskt att vi började pratamed varandra ombilder. Det är därför jag är kvar – hjälpen jag får hos Ljungbergs är ovärderlig för oss. Det blir ett väldigt bra resultat, säger Åsa Söderberg på Svenska Kakel. Det är Åsa och RalphHallbäck på Ljung- bergs somsätter ihop katalogen, bildbe- handlar i samråd och ser till att trycket blir överensstämmandemed verkligheten. Ett samarbete sompågått i sju år. Det medhavda kaklet radas upp och Åsa och Ralph jämför bildfilerna på datorskär- menmed hur kaklet ser ut i verkligheten. Åsa har innan dess gått igenomdet insam- lade bildmaterialet från deras leverantö- rer och satt ihop en pdf-fil till Ralphmed de mer tveksamma plattorna. Oftast är bilderna fotograferade i väldigt dåliga mil- Att få till rätt färger på hundratals kakelplattor i SVENSKA KAKELS sortimentkatalog sätter både kund och tryckare på prov. TEXT: CLAES NORDSTRÖM jöer vilket kräver bildbehandling. Ibland är det jättestora justeringar av färg och ljus, ibland nästan ingenting. – Jag brukar flagga redan innan vilka bilder som inte riktigt stämmer ljus- och färgmässigt. Vi har ju en katalog som är på ungefär 172 sidor, så jag brukar sätta små lappar där bilderna inte ser okej ut. – MÅNGA GÅNGER ser jag redan imin dator att trycket kommer att sebedrövligt ut. – Vi går igenom allt tillsammans, tar framplattorna lägger upp dem i en betraktningsboxmed rätt ljussättning och sedan gör vi färgkorrigeringarna på skär- men, säger Ralph och fortsätter: – Det är rätt bra att ha fyra ögon. Alla är ju lite olika i sitt färgseende. Man får inte titta för länge. Då blir man aldrig nöjd. Men när du är nöjd och jag är nöjd, då säger vi OK, säger Ralph och Åsa flikar rappt in: – Det är bra med Ralph också, jag ser på honomnär han börjar skruva på sig lite. Då säger jag, nämen nu är det bra, och då blir han jätteglad och säger: Åh, du är en så bra kund, säger Åsa och båda skrattar. Bildmaterialet som ska bearbetas är ofta av varierande kvalitet. – De som är svårast är de somhar schat- teringar i beigt eller grått. Att det beiga inte blir gult när det går i tryck. Många plattor ligger nära grått. – Det är egentligen det värsta när det är så små avvikelser. Från neutralgrått, lite åt rött, lite åt blått, grönt, turkost... Sedan är det dags för provtryck. – Ibland tittar vi på plåtarna redan innan provtrycket. När det sedan är klart görs en grundlig kontroll av pdf:en och sen bild- behandlas sidorna ytterligare i ett hokus pokus-program, (HD-Hopo reds anm.) som gör att katalogen ser ännu bättre ut, säger Ralph leende kryptiskt och fortsätter: – I detta fall görs ett provtryckpå varje sida för att kontrollera att allt ser braut. Att stå med kakelplattorna och jämföra vid tryckpressen kommer inte på fråga. – Nä, det är ”too late” skulle jag vilja säga, säger Åsa. Det långa samarbetet inbjuder inte till många kontroverser i arbetet: –Man får vara lite sådär... Hörru, sluta nu. Menman blir inte av med katalogen för det, säger Ralph och båda skrattar. Ett samspel ända in i kaklet ”Bildmaterialet som ska bearbetas är ofta av varierande kvalitet.” ÅSA SÖDERBERG OCH RALPH HALLBÄCK SÄTTER IHOP SVENSKA KAKELS KATALOG.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=