Hos Ljungbergs

masterarbete om tumlare. Nu satsar hon på att bli den första att doktorera med en avhandling om valpopulation vid Kulla­ berg. Eller varför inte den italienska familjen på en bygdegård somordnar restaurang med storbuffé varje fredag och en gång i månaden. – Vi ägnar mycket tid åt porträtten och träffar intervjupersonerna under minst två dagar. Vi försöker ha en bra blandningmel- lanmän och kvinnor. Varannan damernas. DE FÖRSTA TRE utgivningarna blev verklighet efter att de sökte landsbygdsut- vecklingspengar frånEU. I dag är tidningen helt annonsfinansierad och delas ut gratis till alla hushåll i Höganäs kommun. I år kommer tidningen även nå ut till 4000 hus- håll i Helsingborgs stad. Totala upplagan kan sträcka sig upp till 20000 exemplar. Tidningen trycks på Ljungbergs Tryckeri. – Vi har ett jättebra samarbete och ett mycket bra pris på trycket. Många trycke- rier hör av sig och lämnar offerter men de ligger alltid skyhögt i jämförelse. Kullalivs redaktion består av en liten driftig skara. Vanligtvis roterar jobben på två fotografer, en frilansskribent och Liselottes man som säljer in annonser. Själv är Liselotte spindeln i nätet med exempelvis redaktörs- och skribentrollen. – Jag har inte en roll utan kanske när- mare tio, säger hon och skrattar. – Sen har vi vår fantastiska formgivare, Joshua Alvarez, som gör tidningen så fin. Likt många andra i tidningsmakar- branschen påtalar Liselotte att det är det tufft att göra tidning i dag. En ansträngd ekonomi gör att de tar ett år i taget: –Det hade ju varit underbart att hitta någon somskulle vara villig att gå inmed en stor peng. Det finns såmycket att berätta. Det lyser i hennes ögon när hon berättar ommänniskor somuppskattar tidningen. – Jag har fått bilder där man ser bunten med alla 18 nummer. Folk sparar tidningen och går tillbaka till den nästan som ett litet uppslagsverk då vi även skriver en del kul- turhistoriska reportage. Samtidigt blir tidningen som ett tidsdokument som visar på bygdens utveckling med platser och arrangemang på vingårdar, saluhallen, gallerier och Höganäs museum. – Vi har en chiliodlare sombor i vår trakt somursprungligen är från Kanada. Han sa så fint att Kullaliv är somett socialt kitt. Den får oss sombor i trakten att känna en slags gemenskap och stolthet över att vi kommer från vår bygd. Jag tror också vi har betytt mycket för vår bygd och dess ut- veckling. Men sen är det nog inte alla som tycker omden. Det kanman ju inte räkna med heller, säger Liselotte Fritz. ”Den får oss som bor i trakten att känna en slags gemenskap och stolthet över att vi kommer från vår bygd.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=