Hos Ljungbergs

OM DU SPELAR golf är sanno­ likheten stor att du har kommit i kontaktmedGolfhäftet. Det är ett lojalitetsprogramsombland annat ger medlemmarna halva priset på greenfee – alltså kostnaden för att spela – på närmare 850 golfbanor runt om i Europa. Sedan starten 2005 har företaget vuxit kontinuer­ ligt och de har nu drygt 50000 användare. – När vi startade var det väldigt vanligt att golfare främst spelade på sin hemma­ bana, och det var något vi ville ändra på. Att spela på olika banor gör spelandet mycket roligare och det är något somhar vuxit sedan dess. I dag är Golfhäftet Nor­ dens största produkt i sitt slag, berättar Fredrik van Speijk, som är vd på företaget. 6 GOLFHÄFTET DATABAS & DISTRIBUTION Smarta trycklösningar sparar tid Den tryckta katalogen, som företaget har tagit sitt namn ifrån, distribueras främst till golfklubbar runt om i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Men den säljs även i flera andra länder, till exempel Holland, Belgien och Frankrike. I den finns information omde hundratals golfbanor sommedlemmarna kan välja bland. Banorna är utspridda i elva länder och i katalogen kanman både läsa beskrivningar omdemoch få veta mer om villkor och faciliteter. TIDIGARE VAR DE tvungna att sätta ihop originalen till Golfhäftet själva, berättar Fredrik van Speijk. Något han beskriver som en logistiskmardröm – det krävdes mängder av kontroller för att säkerställa att ingen information hamnat på fel plats. Men sedan fick de tips om att Ljungbergs Tryckeri kanske skulle kunna hjälpa dem bygga en ny lösning. Och snart var den på plats. I dag skapas hela bokens layout automatiskt med hjälp av ett skräddarsytt system. Golfhäftet får in all information från golfklubbarna till sin databas och skickar den vidare till Ljungbergs Tryckeri där originalet sätts ihop. Då är de säkra på att allt hamnar på rätt ställe. – För vår del har det blivit mycket enklare och processen eliminerar alla fel. Tidigare hade vi en korrekturläsnings­ procedur som var oändlig, konstaterar Fredrik van Speijk. Sedan något år tillbaka hanterar Ljungbergs Tryckeri också distribution TEXT: SARA WILK / FOTO: GOLFHÄFTET Specialanpassade databas- och distributions- lösningar har gett GOLFHÄFTET tid över till annat. Nu planerar företaget att låta lojalitetsprogrammet växa till ännu fler golfare i Europa. FREDRIK VAN SPEIJK ÄR VD PÅ GOLFHÄFTET. GOLFHÄFTETS LAYOUT SKAPAS AUTOMATISKT MED HJÄLP AV EN SKRÄDDARSYDD LÖSNING SOM TAGITS FRAM AV LJUNGBERGS TRYCKERI.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=