Hos Ljungbergs

ATT ADDERA EFFEKTER på en trycksak kan både lyfta, för­ gylla och väcka känslor. –Målet är att design, pappersval och eventuella effekter ska lyfta innehållet, säger Caroline Eriksson på designbyrånNyla Design. Nyla design gör bland annat merparten av trycksakerna till bygg­ entreprenören och projektutvecklaren JM. När exempelvis ett nytt bostadskvarter ska lanseras tas exklusiva säljbroschyrer fram för att visa kvarterets bästa sida. – Det handlar ommer påkostade projekt medmycket inredning, vitvaror och till exempel arkitektritade bostäder. Motiv där man vill ha mer påkostade trycksaker som speglar projekten på ett snyggt sätt. Honmenar att tankenmed trycksaker i dag är att ge ett mervärde. – Vi utgår från innehållet. I formgivningen kan effekter vara ett sätt att få trycksaken att lyfta för ge en bättre upplevelse till mottagaren. Lamineringar, folieringar och lacker är exempel på effekter somkan utnyttjas för att ge produkten en extra touch som väcker känslor. – Folieringar och präglingar kan signalera exklusivitet omde är valda med omsorg, lackade bilder skapar kontrast och gör att blicken fångas hos mottagaren. Utvecklandet av en trycksak sker i ett trepartssamarbete med Ljungbergs Tryckeri, Nyla Design och JM. – Det har fungerat väldigt bra under flera års tid. Vi har en tät dialog både med JMoch Ljungbergs, vilket gör att vi gemensamt hittar krea­ tiva trycksakslösningar, säger Caroline Eriksson som ser att de har en ökad användning av folieringar och lack. Ett exempel på detta är när Nyla Design tog fram en grafisk profil och ett marknadsföringskoncept till JM-projektet omnyproducerade bostadskvarteret Light Factory i Göteborg. – Vi valde en guldfoliering på rubriken för att fånga blicken lite extra i denna trycksak. Projektet är annorlunda jämfört medmånga andra JM-projekt, då det rymmer två särpräglade arkitektur- och inrednings­ koncept, säger hon och tillägger: – Då vi strävar efter att formgivningen ska lyfta innehållet och spegla projektet lät vi projektnamnet synas lite extra. Kontrastenmot det obestrukna pappret blir effektfullt och väcker uppmärksamhet, precis sombostäderna i Light Factory. 7 NYLA DESIGN EFFEKTTRYCK Så väcks känslor med effekter TEXT: CLAES NORDSTRÖM av Golfhäftet. Produkten skickas i första hand ut till golfklubbarna, men det är också möjligt att beställa ett exemplar direkt via företagets hemsida. Även distributionssystemet baseras på en databaskoppling till tryckeriet som skickar ut häften vid behov. – De har hela ledet från produktion till slutkund. Vi skickar information och leveransfiler till dem, och skulle i princip inte behöva se produkterna alls om vi inte ville. Dessutom slipper vi att lagerhålla och lösa hela den logistiken. Att vi har allt på samma ställe gör allt mycket smidigare för oss, säger han. En av de största fördelarna med processerna är att företaget har sparat in den tid som förut lades på original och distribution, konstaterar han. – Ljungbergs Tryckeri är väldigt duktiga på att situationsanpassa sig och är intresserade av att hjälpa till, när det är bråttom så är de tillmötesgående, säger Fredrik van Speijk och berättar att planen nu är att expandera lojalitetsprogrammet till ännu fler länder i Europa. – Vi finns redan på många marknader, men vi vill fortsätta att växa och ser en jättepotential. LACKADE BILDER PÅ OBESTRUKET PAPPER OCH FOLIERADE LOGOTYPER ÄR POPULÄRA EFFEKTER. ”För vår del har det blivit mycket enklare och processen eliminerar alla fel. Tidigare hade vi en korrekturläsnings­ procedur som var oändlig.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=