Hos Ljungbergs

MILLA OTTOSSON Sippola driver byrån Rosalii Kommunikation. Hon har lång erfarenhet som grafiker och hur man når ut med reklamoch marknadsföring digitalt. För att få sprid­ ning och penetrera mediebruset krävs inte bara en genomtänkt strategi utan att man jobbar på flera olika plan. Milla säger att många tror, i ochmed den digitala eran, att det bara är att tuta och köra med att sök­ optimera hemsidan, skicka ut nyhetsbrev, och att vara aktiv med inlägg på sociala medier för att nå ut med sitt budskap. Inget fel i det. Men att köra cross media, enmediemix, kan ge större effekt. Milla berättar att hon fick uppdraget att ingå i arbetsgruppen för Nacka företagarträff för att kommunicera och nå ut till medlems­ företagen om ett kommande eventet. Den tidigare arbetsgruppen ville prova att kommunicera helt digitalt. –Mycket riktigt var det inte lätt att få spridning eftersomvi i huvudsak vänder oss till företagare, säger honochberättar att de då valde att satsapå ett postalt utskick. – VI GJORDE EN flyer ochmedhjälpav ett adressregister skickade vi ut 3000stycken. Jag tycker vi fickbrautväxlingpådet. Vi märktedirekt en rush i anmälningsantalet. Milla säger att jämfört med tidigare är det i princip tomt i människors postlådor i dag, vilket gör att man syns med en tryckt broschyr eller flyer, något många missar. MILLA OTTOSSON SIPPOLA , mångårig reklamare och kommunikatör, ger tips på hur man sticker ut i sin marknadsföring. En snygg trycksak kan vara minst lika viktig i dag, säger hon. ”Det jag märkt är att folk har en övertro på att det digitala ska räcka”. 9 MEDIEMIX ROSALII KOMMUNIKATION TEXT: CLAES NORDSTRÖM – Det finns ju inte lika mycket trycksa­ ker i dag. Så det blir som en exklusiv kanal. – Jag kan tycka att det är ett visst feltänk i dag att enbart köra digital marknadsföring. Folk läser inte allamejl i dag. De allra flesta klickar bort. Detmåste vara något otroligt relevant omdet ska ge något. Milla Ottosson Sippola har jobbat med marknadsföring i hela sitt yrkesliv. Hon började med grafisk produktion vid 19 års ålder på tidningar och reklambyråer. I slutet av 1990-talet tog hon klivet över till trycksidanmed offset och digitaltryck samt marknadsföring utifrån ett produk­ tionsperspektiv. För fyra år sedan startade hon eget och har jobbat i snart 25 år. –Min tanke var att jag skulle ha en produktionsbyrå, där tryggheten låg i formgivning av trycksaker och crossmedia-kampanjer för att nå ut i alla kanaler. Sedan blev det väldigt mycket fokus på det digitala. Att jobba med webb­ sidor, sociala medier ochmediekampanjer. – Det jag märkt är att folk har en övertro på att det digitala ska räcka. Men flödet föder inte sig självt. Manmåste jobba sten­ hårt. När man kör en kampanj så försöker jag vara noga med att säga att inte tänka bort tryckta produkter utan ha med det också. Där kan folk vara ganska snåla som företag och glömma att räkna in utväx­ lingen av resultatet. Jag tycker trycksaker är viktiga och kan vara en bra kanal. TIDEN NÄR DET var gratis att synas i sociala medier är förbi. – Du behöver ändå oftast betala en del för räckvidd och annonsering. Då öppnas ett fönster i budgeten för till exempel en snygg trycksak. Vilka är dina bästa tips för att synas? – Dumåste utgå från dinmål­ grupp. Och var kräsen. Hur och var når jag målgruppen? Det är viktigt att hela tiden ha kunden framför ögonen och inte skjuta brett. Sen är ändå innehåll det viktigaste för att driva kunder och att synas i mediemixen. – Och ställ dig frågan: varför ska någon annan betala för din produkt om du själv inte är villig att tro på den genom att investera i marknadsföring. Så syns du i mediebruset BÅDE PRINT OCH DIGITAL MARKNADS- FÖRING ÄR NYCKELN, ENLIGT MILLA OTTOSSON SIPPOLA

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=