Kullaliv nr 1 - 2014 - page 79

slags presentationer med ljud och rörliga medier.
Teknisten Elin Andersson visar ett arbete hon
gjort i programmet Prezi om teknikhistoria. Här
kan man från en första bild med en snirklad tids-
linje klicka sig vidare till att läsa om uppfinningar
som kanoner och vattenhjul, som samtidigt
illustreras med smällar och forsande vattenljud
samt bilder.
– Det ser proffsigt ut, men är jättelätt att göra
egentligen, säger Elin Andersson.
Inom svenska och samhällskunskap har
eleverna möjlighet att låna läsplattor – hela sam-
hällskunskapsboken finns till exempel att läsa i
e-boksform.
Som en vidareutveckling av det digitala läran-
det vill man på Kullagymnasiet nu testa att lägga
ut hela lektioner på nätet i förväg så att eleverna
kan ta del av dem hemifrån som ett slags omvänd
hemläxa. Metoden kallas ”Det flippade klassrum-
met” och har uppvisat mycket goda resultat där
den använts. Den gör det möjligt för eleverna
att starta tankeprocessen före klassrumsgenom-
gången. Skoltiden frigörs till laborativa, praktiska
övningar och till pedagogerna att aktivt hjälpa.
Eleverna får också möjlighet att ta del av en
genomgång om och om igen och de som är sjuka
behöver inte missa så mycket.
– Det är fortfarande lite i experimentstadiet,
men intresset är mycket stort för ”det flippade
klassrummet” och vi är på gång, säger rektor
Kenneth Svensson.
– Johanna Nihlén
79
Anna Bengtsson, Elin
Andersson och Lovisa
Lindberg läser teknik­
programmet med
inriktning på informa-
tions- och medieteknik
respektive design- och
produktutveckling.
foto: Li Fernstedt
KUL L AGYMNAS I E T
1...,69,70,71,72,73,74,75,76,77,78 80,81,82,83,84,85,86,87,88,89,...92
Powered by FlippingBook