Kullaliv nr 2 - 2014 - page 9

8 frågor till Ping Zhu
K
ul
l
akultur
Hur kommer det sig att du ställer ut i
Höganäs?
Genom goda vänner, helsingborgs­
familjen Boreson, träffade jag museiche-
fen Ami Kinell för några år sedan. Hon
har alltid gett mig uppskattande kom-
mentarer och jag tror att mitt arbete har
nått en nivå som gjorde henne intresse-
rad av att låta mig ställa ut.
Har du varit i Sverige tidigare?
– Ja, och det är mycket vackert. Första
gången besökte jag Sverige på vintern
och blev då lite chockad eftersom jag
växte upp i Los Angeles – men sommar-
tid slår det allt annat jag har sett tidigare.
Varför valde du att bli illustratör?
– I skolan var jag inte en av de bästa,
många av mina klasskamrater var mycket
mer fokuserade och ärligt talat bättre på
att studera än vad jag var. På helgerna
gick jag på en målarskola, så småningom
kände jag att det var något jag kunde. Det
fick mig att satsa på att bli riktigt bra på
att teckna och måla istället för att vara
halvbra på någonting annat. Att vara il-
lustratör är något helt annat än att kunna
måla, det lärde jag mig vid Art Center
College of Design i Pasadena, Kalifornien.
På skolan lärde jag mig om berättan-
det sommåste finnas i det jag ritar, att
utveckla idéer och hur man kommuni-
cerar dem visuellt. Som illustratör är en
del av mitt jobb att bygga en bro mellan
innehållet och publiken/läsaren.
Du är ung och arbetar redan för stora
magasin och tidningar som New York
Times, New Yorker, GOOD Magazine, The
Independent och Sunday Times. Hur har
du kunnat komma så långt så snabbt?
– Jag har haft ett starkt stöd från många
under vägen, men jag har också hela
tiden varit mycket aktiv i sociala media,
vilket jag tror har stor betydelse. Jag
använder Instagram och Twitter för att
komma i kontakt med andra människor
i samma bransch, hör och häpna, det
är många art directors där ut också! Jag
håller min webbsida uppdaterad och
talar hela tiden om vad jag jobbar med
på min blogg. Det har varit ett långsamt
men målmedvetet arbete för att få de
kunder jag har idag.
Illustratör eller konstnär. Vad är skillnaden?
Illustrationen finns i en kommersiell
kontext – en anledning till att den exis-
terar är att den säljer eller kommunice-
rar någonting i ett visuellt medium. En
konstnär skapar utifrån sig själv världar
för betraktaren/åskådaren att uppleva
och fördjupa sig i. Konstnären och il-
lustratörens arbete kan ibland likna
varandra men existerar av olika anled-
ningar och för olika publik.
Vad är viktigt i dina illustrationer? Vad
vill du att betraktaren ska uppleva?
– För mig är det viktigt att ha en bra idé,
och att utföra den på ett sätt så att andra
greppar den. Som illustratör kan man
inte dra iväg med sina idéer eftersom det
finns en beställare bakom illustrationen
– är anledningen till att den blir till –
och det är en hjälp i skapandeprocessen.
Jag hoppas att betraktarna gillar mina
illustrationer av den anledningen, men
också för att jag verkligen bryr mig om
det jag gör och vill bidra med något.
Vad kommer vi att få se på museet?
– En mix av kommersiella illustrationer
och personliga teckningar/verk. Stay
tuned!
Kommer du till vernissagen?
– Tyvärr har jag inte möjlighet att vara
med, men jag hoppas att besökarna
kommer att känna att jag är där genom
mina illustrationer.
9
Illustratören
ping
zhu
är bosatt i Brooklyn, New York, och ställer
ut på Höganäs museummellan den 13 juli och den 31 augusti.
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...124
Powered by FlippingBook