2038_var_sommar_2018

04/ 2038 attias Bergh, vd för Karlstadsbuss, är med rätta stolt och nöjd. Han menar att fram- gången beror på fyra faktorer: att Karlstadsbuss är bra på att lyssna på kunderna, att de är öppensinnade för ny teknik , att de är delaktiga i samhälls- planeringen samt att de har ett nära samarbete med trafikföretagen. Lyssnar på kunderna På Karlstadsbuss använder de Kollektivtrafikbarometern aktivt. De studerar vad resenärerna är nöjda med och vad som behöver förbättras. – Vi är noga med att snabbt svara på insändare och på de frågor som kom- mer in via e-post och sociala medier. För oss är det jätteviktigt att kunderna känner att vi lyssnar på dem. Genom att lyssna bygger vi förtroende, berättar Mattias. Karlstadsbuss är också snabba med att kommunicera vad som är på gång. – Vi berättar inte bara om stora hän- delser utan även om mindre föränd- ringar. Och vi berättar alltid varför vi gör förändringarna. Öppna för ny teknik Karlstadsbuss har varit snabba med att testa ny teknik. Redan 1998-99 startade Karlstadsbuss ett samarbete med Trivector kring realtidsinfor- mation. De var då en av de första kollektivtrafikorganisationerna i Sverige med realtidsinformation. Karlstadsbuss var också en av de första kollektivtrafikorganisationerna med egen app med reseplanerare och möjlighet att köpa biljett. – Sedan februari 2017 kan resenä- rerna också köpa biljett via swish i appen. Det har blivit väldigt populärt och ökat biljettköpen via appen rejält, berättar Mattias. Även buss-TV har påverkat reseupplevelsen positivt något som infördes tidigt på bussarna i Karlstad. TV-skärmarna på bussarna är stora, uppemot 22 tum och informationen är GPS-styrd. Det innebär att när bussen närmar sig en bytespunkt, visas information om vilka bytesmöj- ligheter som erbjuds och när anslu- tande bussar ankommer. Även denna information bygger på Trivectors realtidssystem. GPS-styrningen ger också möjlighet till specifikt lokal reklam, exempelvis bostads– annonser utmed busslinjen. För att öka tittarvärdet har Karlstadsbuss en stor andel lokala inslag i sin Buss- TV. De berättar om lokala evenemang, gör intervjuer på plats, visar historiska bilder från staden samt bilder som resenärerna skickat in. – Teknikutvecklingen är väldigt vik- tig. Det är kollektivtrafikens bästa vän, menar Mattias. Med i stadsplaneringen Sedan många år ingår Karlstadsbuss i Stadsbyggnadsförvaltningen i Karlstad kommun. När många andra lokala kollektivtrafikbolag gick in i regionala samarbeten med fokus på regionaltåg, så behöll Karlstad kommun kollek- tivtrafiken i egen regi. Det innebär att i Karlstad är det samma verksamhet som styr kollektivtrafiken som driver stadsplaneringen. I Karlstad har kol- lektivtrafiken alltid funnits med i pla- neringen av nya bostadsområden, även under årtionden då bilen prioriterats i andra städer. – Hur bra kollektivtrafiken i en kommun fungerar beror på kommu- nala beslut såsom exploatering, beslut [kundkoll] Text: Karin Lindskog. Foto: Karlstadsbuss. Karlstad och Luleå sticker ut rejält i Kollektivtrafikbarometern från Svensk Kollektivtrafik. Här är andelen som reser kollektivt större än i övriga landet utanför storstäderna och här finns den största kundnöjd- heten. Enligt kollektivtrafikbarometern är 75 procent av invånarna i Karlstad och 74 procent i Luleå nöjda med kollektivtrafiken, vilket är högt över snittet i Sverige. M Mattias Bergh, vd Karlstadsbuss Sveriges gladast bussresenärer

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=