– Av en slump så såg jag en annons
på en Land Rover med tygtak, eller som
engelsmännen säger, ragtop, precis en
sådan som jaktbilen i Afrika.
Bilen fanns på Bjärehalvön hos en äldre
man som under de senaste femton åren
använt den för att köra barnen och seder-
mera barnbarnen till havet. Den gamla
Land Rovern kändes så genuin och var-
samt patinerad av tidens tand att Magnus
föll pladask och köpte den. Och så var
han helt plötsligt ägare till en Land Rover
88 Serie 2 av årsmodell 1960. En påtaglig
anledning till köpet var också att bilen
hade en historik som gick att följa. Floyd
byggdes i England i Solihull av Land Rover
Ltd och lämnade fabriken den 1 december
1959 för att sedan tillbringa sina första 35
år på Cosford Royal Air Force Base.
– Med tanke på Floyds relativt goda
vigör när jag tog över honom så var nog
hans dagar i flygvapnets tjänst inte så
betungande, troligen mest använd som
transport till baren för officerarnas dagliga
drink.
– När Floyd pensionerades från flyg-
vapnet så väntade några års tjänstgöring
på en ridskola där han säkert gjorde
god nytta, en Land Rover trivs bäst med
”working for a living”, om det sedan är
transport till baren eller harva paddock-
en är kanske inte av så stor betydelse.
Vid det här laget så undrar kanske lä-
sarna; varför i hela friden kallar Magnus
sin gamla Land Rover för Floyd?
– Jag ville ha ett brittiskt namn på
Land Rovern, och kom då att tänka på
en favorit – tv-kocken Keith Floyd som
är mest känd för att alltid ha ett glas vin
inom räckhåll och att laga mat utom-
hus under lätt kaotiska former, berättar
Magnus.
Och namnet passar bra på bilen, den
är tålig, lite vinglig på vägen och en klas-
siker, precis som Keith Floyd själv var.
93