2038 Höst 2018

016/ 2038 eller en myndighet och sedan ska alla leverantörer kunna leverera paket till automaten, berättar Daniel. För att paketautomaterna ska fungera väl är det viktigt att designa för kunden. Är mottagaren kort eller rullstolsburen fungerar det inte med en lucka högt upp. Så sent som för ett par år sedan var intresset för operatörsoberoende paket- automater väldigt lågt bland svenska e-handlare. Nu ser e-handlarna hotet från Amazon och vill hitta smarta lös- ningar innan Amazon bygger upp sina egna system. Digitala lås En annan lösning som testas är digitala dörrlås. Det ger möjlighet för leveran- tören att leverera varor när det passar dem bäst. Kostnaderna för leveransen sjunker och konsumenten behöver inte åka och hämta paketet. Det går att stäl- la in under vilken tidsperiod låset kan öppnas, och det går att mäta hur länge det varit öppet. Bostadens larm kan vara av, men kameran på. Samma sys- tem kan också användas för att leverera till bagageluckor med digitala lås. – Många tycker det känns konstigt att släppa in leverantörer till sitt hem På enheten för förpackningslogistik på LTH i Lund finns en forskargrupp som studerar e-handelns utmaningar och möjligheter. Deras forskning visar att e-handlarna har en tendens att se kunderna som en homogen massa med samma behov och önskemål. – Vi ser att kunderna är olika. Samma kund kan ha en preferens en dag och en annan nästa dag. E-handlaren måste kommunicera med kunden, säger Daniel Hellström, uni- versitetslektor i förpackningslogistik. Paketet levereras till automat Forskargruppen studerar olika sätt för paketen att möta människan istäl- let för tvärtom. I höst startar de till exempel ett test med paketautomater i Helsingborg. Tanken är att testa operatörsoberoende paketautomater i ett bostadsområde i Helsingborg samt i byn Mjöhult, där det är långt till närmsta ombud. – Vi har försökt dra lärdomar från andra länder. Där har flera olika aktörer startat upp parallella system för paketautomater. Det kan funka i stan, men inte på landsbygden. Det blir snabbt ohållbart med olika system för varje leverantör och typ av vara. – Vår tanke är att paketautomaten ska köpas av en arbetsplats, ett byalag eller bil, men det finns kunder som testat och blir förtvivlade när testet av- slutas. Vi vänjer oss snabbt, säger Klas Hjort, biträdande universitetslektor i förpackningslogistik. Returer – kostnad eller service Klas har forskat mycket kring retu- rer. Måste returen skickas tillbaka till platsen den sändes ut från? Går det att vända returen tidigare och skicka den till annan kund eller direkt till återvin- ning. Klas menar att e-handlare kan ha två olika perspektiv på returer: • Returer är en kostnad, något som du vill undvika. • Returer är en service till konsumen- ten. Du gör det lätt för kunden att prova hemma. E-handlaren måste bestämma sig för ett av perspektiven och hantera returer- na därefter. – Vi har tittat på konsumenternas köpbeteende, studerat transaktionsdata för ett antal e-handlare. Studien visar att de kunder som returnerar mest ofta är de mest lönsamma kunderna. De be- ställer kanske hem två jackor av samma modell, men i olika storlek, provar och skickar tillbaka den som inte passade, berättar Klas. Idag transporteras det mesta godset med lastbil inom Sverige. Sedan början på 2018 finns bara en tågpendel för gods kvar i Sverige. [forskning som utvecklar] Returer kan vara bra för miljön.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=