2038 Höst 2018

2038 /015 et verkar så enkelt när du sitter hemma och hittar något snyggt på nätet. Det är bara att beställa och så kommer varan hem. Men strax börjar problemen. Paketet levereras till ett utlämningsställe som ligger helt fel för dig. Eller så får du, en tisdag förmiddag när du är på jobbet, veta att paketet levereras hemma hos dig – om en halvtimme. Hur smart är e-handel egentligen? Och är det bra för miljön? DHL, en av de större aktörerna på den svenska marknaden, har full insikt i leveransproblemen. Deras terminaler är nämligen knökfulla för att de inte får ut varorna till konsumenterna. DHL arbetar nu med att förmå de större e-handlar- na att be sina kunder ange när och var de vill hämta sitt paket. – Vi vill minska antalet bom-körningar. Det är kostsamt och gynnar ingen, säger Maria Nilsson Öhman, Sustainability Manager på DHL Freight. – Privatpersoner är på många vis mer krä- vande än företag, menar Maria. De har svårt att ta emot gods i hemmet mitt i veckan och de har stort kontrollbehov. De vill veta var paketet är just nu. För oss är det en utmaning att nå konsumenterna . Last mile svårast Last mile, dvs sista transportsträckan fram till kund, är e-handelns stora utmaning. Det är också en stor del av kundupplevelsen. Många gånger är det e-handelsföretagets logistikavdel- ning som handlar upp leverantören. De väljer ofta leverantör efter kostnad och har svårt att värdera servicen till kunderna. – Jag skulle vilja vända på affären, så att det är konsumenten som köper frakten, säger Maria. Konsumenten får välja den transportör som passar denne bäst. d [forskning som utvecklar] Text: Karin Lindskog. Foto: DHL, LTH samt Shutterstock. inte får plats När soffan i brevlådan

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=