Previous Page  81 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 100 Next Page
Page Background

– Min släkt invandrade till Karlskrona

från Brandenburg i Tyskland på 1700-ta­

let. Det var min anfader kyrkomannen

Justus Hauswolff som lät uppföra Tyska

kyrkan i Karlskrona, som står där än

idag. Efter att släkten Hauswolff gjort

lång och trogen tjänst för stat och kyrka

så blev vi adlade och kunde lägga till ett

von i familjenamnet.

Men Ulf snobbar inte med sitt

familjenamn:

– Knapadel, längst ner på den adliga

stegen och långt ifrån stora rikedomar och

förläningar säger han med ett torrt skratt.

I mitten av 1800-talet hamnade

släkten von Hauswolff i Helsingborg och

på 40-talet köpte Ulfs far sommarhus

i Mölle. Och där knöts banden till Kul­

labygden när Ulfs pappa träffade hans

mamma 1950 då hon jobbade på Klubb­

hotellet uppe vid grinden till Kullaberg.

– Jag föddes några år senare och

kommer väl ihåg hur vi åkte rälsbuss till

Mölle på Möllebanan. Vi bodde i Hel­

singborg men hade Mölle och Kullaberg

som rekreationsområde, pappa spelade

golf och mamma gick med oss pojkar

ned till Sofielust och badade.

– En gång höll utflykten på att sluta

i förskräckelse då bromsarna upphör­

de att fungera på den Morris Minor

Traveller som vi färdades i (samma

modell som Kullalivs redaktionsbil,

reds anmärkning). Det blev en vådlig

färd nerför ”Möllebacken” som tack och

lov slutade lyckligt. Efter den färden så

kanske många skulle bli avskräckta från

vidare bilintresse – men inte Ulf.

– Jag har alltid varit intresserad av

bilar och mekanik, redan som pojk när

jag sommarjobbade på mina släktingars

Tånga gård föddes min fascination för

maskiner, jordbruk och djur.

Ulf utbildade sig

till Lantmästare vid

Alnarp och blev efter examen 1982 verk­

sam inom Lantmännen på Söderslätt.

1987 kom ett erbjudande från oljebolaget

Mobil som han inte kunde tacka nej till

– att vara med om att bygga starka varu­

märken inom smörjoljeindustrin. För en

del läsare låter det kanske inte så spän­

nande med smörjolja men det är bara att

konstatera; utan smörjolja stannar vårt

moderna samhälle – med en tvärnit.

När Ulf under några år visat sin kapa­

citet blev han försäljningschef för Mobil

Oil Sverige och 1989 gick flyttlasset till

Stockholm och huvudkontoret i Dande­

ryd. Sedan följde intensiva år.

– Lite för intensiva, långa arbetsdagar,

många resdagar och stort ansvar, säger Ulf.

När äktenskapet gick i kras bestämde

sig Ulf för att flytta tillbaka till rötterna i

Skåne med sina barn. Han ville att hans

två pojkar skulle växa upp på en lugn

och trygg plats och valet föll på Viken

som han kände till väl. Där driver han

sedan 2008 eget företag inom ramen för

Mobils varumärke.

– Jag brukar skoja och säga att jag har

ett eget oljebolag.

Och det kan komma väl till pass

då Ulf största passion i livet, förutom

familjen, är racing i den form som kallas

”historic racing”. Historic racing innebär

att man följer ett internationellt regel­

verk kallat Appendix K som säkerställer

att bilarna tekniskt sett överensstämmer

med de bilar som tävlade på dåtidens

racerbanor. Ulf har själv låtit bygga om

en BMW 2002 Ti från 1971 till att bli

en vinnare på kontinentens klassiska

racingbanor som Spa-Francorchamps i

Belgien eller Nürburgring i Tyskland.

– Jag är i den lyckliga positionen att

jag kan förena min passion med mitt

yrkesliv. Att köra racing och samtidigt

vara ambassadör för mitt företag.

Bilar och racing kommer alltid att vara

en stor del av mitt liv, jag kommer tävla

tills de får bära ut mig, avslutar Ulf med

ett skratt.

81

K

ul

l

amotor