– Min släkt invandrade till Karlskrona
från Brandenburg i Tyskland på 1700-ta
let. Det var min anfader kyrkomannen
Justus Hauswolff som lät uppföra Tyska
kyrkan i Karlskrona, som står där än
idag. Efter att släkten Hauswolff gjort
lång och trogen tjänst för stat och kyrka
så blev vi adlade och kunde lägga till ett
von i familjenamnet.
Men Ulf snobbar inte med sitt
familjenamn:
– Knapadel, längst ner på den adliga
stegen och långt ifrån stora rikedomar och
förläningar säger han med ett torrt skratt.
I mitten av 1800-talet hamnade
släkten von Hauswolff i Helsingborg och
på 40-talet köpte Ulfs far sommarhus
i Mölle. Och där knöts banden till Kul
labygden när Ulfs pappa träffade hans
mamma 1950 då hon jobbade på Klubb
hotellet uppe vid grinden till Kullaberg.
– Jag föddes några år senare och
kommer väl ihåg hur vi åkte rälsbuss till
Mölle på Möllebanan. Vi bodde i Hel
singborg men hade Mölle och Kullaberg
som rekreationsområde, pappa spelade
golf och mamma gick med oss pojkar
ned till Sofielust och badade.
– En gång höll utflykten på att sluta
i förskräckelse då bromsarna upphör
de att fungera på den Morris Minor
Traveller som vi färdades i (samma
modell som Kullalivs redaktionsbil,
reds anmärkning). Det blev en vådlig
färd nerför ”Möllebacken” som tack och
lov slutade lyckligt. Efter den färden så
kanske många skulle bli avskräckta från
vidare bilintresse – men inte Ulf.
– Jag har alltid varit intresserad av
bilar och mekanik, redan som pojk när
jag sommarjobbade på mina släktingars
Tånga gård föddes min fascination för
maskiner, jordbruk och djur.
Ulf utbildade sig
till Lantmästare vid
Alnarp och blev efter examen 1982 verk
sam inom Lantmännen på Söderslätt.
1987 kom ett erbjudande från oljebolaget
Mobil som han inte kunde tacka nej till
– att vara med om att bygga starka varu
märken inom smörjoljeindustrin. För en
del läsare låter det kanske inte så spän
nande med smörjolja men det är bara att
konstatera; utan smörjolja stannar vårt
moderna samhälle – med en tvärnit.
När Ulf under några år visat sin kapa
citet blev han försäljningschef för Mobil
Oil Sverige och 1989 gick flyttlasset till
Stockholm och huvudkontoret i Dande
ryd. Sedan följde intensiva år.
– Lite för intensiva, långa arbetsdagar,
många resdagar och stort ansvar, säger Ulf.
När äktenskapet gick i kras bestämde
sig Ulf för att flytta tillbaka till rötterna i
Skåne med sina barn. Han ville att hans
två pojkar skulle växa upp på en lugn
och trygg plats och valet föll på Viken
som han kände till väl. Där driver han
sedan 2008 eget företag inom ramen för
Mobils varumärke.
– Jag brukar skoja och säga att jag har
ett eget oljebolag.
Och det kan komma väl till pass
då Ulf största passion i livet, förutom
familjen, är racing i den form som kallas
”historic racing”. Historic racing innebär
att man följer ett internationellt regel
verk kallat Appendix K som säkerställer
att bilarna tekniskt sett överensstämmer
med de bilar som tävlade på dåtidens
racerbanor. Ulf har själv låtit bygga om
en BMW 2002 Ti från 1971 till att bli
en vinnare på kontinentens klassiska
racingbanor som Spa-Francorchamps i
Belgien eller Nürburgring i Tyskland.
– Jag är i den lyckliga positionen att
jag kan förena min passion med mitt
yrkesliv. Att köra racing och samtidigt
vara ambassadör för mitt företag.
Bilar och racing kommer alltid att vara
en stor del av mitt liv, jag kommer tävla
tills de får bära ut mig, avslutar Ulf med
ett skratt.
81
K
ul
l
amotor