Verksamhetsplan med budget 2023

30 DIGITALISERING Digitalisering OMVÄRLDSTRENDER Möjligheter till digitala arbetssätt och omställning till proaktiv vård har aldrig varit större. Pandemin har accelererat digitala vårdmöten, vilket förstärker förväntan på ytterligare utveckling och leveranser. Från vissa sjukvårdsregioner kan även noteras att egenmonitorering och självskattningstjänster vuxit i stor omfattning, liksom efterfrågan att arbeta med digital vård. Den ökade digitaliseringen sätter ljuset på de geografiska områden där bredband inte är fullt utbyggt och organisationers underliggande datakapacitet. Det är centralt att de invånare som av olika skäl inte använder eller har tillgänglighet till digitala tjänster får samma möjligheter till hälso- och sjukvård. Utvecklingen går fort när det gäller att införa digitala och användarcentrerade tjänster, exempelvis i form av onlinerådgivning, uppföljningsbesök med stöd av video eller kliniker med flexibelt och digitalt arbetssätt. Större digital mognad har skapats på kort tid hos invånare och patienter, framför allt hos de äldre i befolkningen, vilket ger draghjälp att introducera nya arbetssätt och ny teknologi. Nyttjandet av digitala tjänster är lägre i socioekonomiskt utsatta områden. Det har också skett en snabb utveckling med digitala tjänster och digitala lösningar inom andra områden, till exempel inom utbildning, kultur, kollektivtrafik och serviceresor. Artificiell intelligens, AI, har potential att lösa välfärdens utmaningar och kan ge en ökad och mer jämlik tillgång till både högkvalitativ vård och utbildning samt effektivare offentlig förvaltning. För att uppnå samhällsnytta och en hållbar tillväxt är det viktigt att de legala och etiska frågorna kopplade till användandet av AI adresseras och diskuteras. Region Örebro län har bildat ett internt råd för att möjliggöra såväl diskussion, kompetensutveckling samt genomförande av testbäddar. Robotic Process Automation, RPA, är en lösningsteknik som har börjat användas brett både i kommuner och i regioner. Den har potential att spara stora pengar samtidigt som den tar bort enahanda arbetsuppgifter. Används den på rätt sätt kan den förbättra både effektivitet och säkerhet genom resurs- och kostnadsbesparingar, kortare handläggningstider och ökad riktighet och kvalitet. Stora digitala mognadskliv har tagits bland såväl organisationer som invånare. Invånarna förväntar sig digitala lösningar. Den ökade digitaliseringen sätter samtidigt ljuset på de geografiska områden där bredband inte är fullt utbyggt och organisationers bakomliggande datakapacitet. FORTSATT DIGITAL UTVECKLING Region Örebro län vill vara en ledande region som drar nytta av digitaliseringens kraft för att utveckla verksamheten och nå organisationens mål och därigenom skapa ett effektivt och hållbart digitaliserat samhälle. Region Örebro län är en av de samverkande parterna i arbetet med länets digitaliseringsstrategi och har också det samordnande ansvaret för den. Övriga samverkande parter är länets kommuner, Länsstyrelsen i Örebro län och Örebro universitet samt Inera. Syftet med digitaliseringsstrategin är bland annat att tydliggöra hur Region Örebro län tillsammans med samverkande parter kan använda digitaliseringen som strategiskt verktyg för att vara en del i och driva samhällsutvecklingen, erbjuda bättre samhällsservice och öka invånarnas delaktighet. Den ska också hjälpa till att överbrygga de hinder som kan finnas i digitaliseringsarbetet och vara ett stöd för de samverkande parterna i att skapa ett bättre liv för länets invånare och öka näringslivets konkurrenskraft. Region Örebro län ska fortsätta att främja den digitala kulturen och utveckla digitala arbetssätt. ”Digitalt först” innebär bland annat att digitala tjänster ska vara förstahandsval i den offentliga sektorns kontakter med dem som bor i Sverige, med organisationer och med företag, när det är möjligt och relevant. Digitala lösningar samt kontaktytan via 1177.se och e-tjänster ska underlätta för länets invånare att vara delaktiga och ha egenmakt samt stödja kontakten mellan invånarna och verksamheterna. År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd samt att utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet. Invånarna ska snabbt kunna få kontakt med vården, beskriva sina symtom digitalt, få råd och lotsas fram till ett digitalt eller fysiskt vårdbesök. Samtidigt finns det invånare som inte är digitala som Region Örebro län behöver ha kontakt med. Teknisk utveckling, digitalisering och automation är starka drivkrafter i utvecklingen. Det gäller både för invånare och för verksamheten. Helt nya förutsättningar för både verksamheten och invånarna utvecklas successivt. Även inom regional tillväxt, kulturområdet, kollektivtrafik och serviceresor pågår arbete med digitala lösningar inom flera områden som ska fortsätta att utvecklas. Region Örebro läns arbete med att bidra till att säkra tillgången till bredband i hela länet ska fortsätta. De digitala

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=