Verksamhetsplan med budget 2023

46 EKONOMI pensionsskuld och tvärtom. Pensionsskulden diskonteras med en långsiktig realränta som idag är högre än vad den historiska realräntan varit senaste åren. För närvarande bedöms RIPS-räntan, trots att den är satt till 1,0 procent, vara hög och således innebära en för lågt värderad pensionsskuld. Mot bakgrund av nuvarande sannolikt låga värdering av pensionsskulden (höga RIPS-ränta) är bedömningen att kapitalet i pensionsmedelsportföljen behöver vara större än pensionsskulden. Detta för att säkerställa att pensionsmedelsportföljen i framtiden matchar skuldjusteringar till följd av variationer i inflation, diskonteringsränta och livslängdsantaganden. Utifrån det bedöms en målsättning för skuldtäckningsgrad vara 120 procent. För 2023 placeras medel i pensionsmedelsportföljen motsvarande årets intjänade pensionsskuld (normal avsättning) plus en överavsättning om 100 miljoner kronor, totalt 425 miljoner kronor. Med den extra avsättningen på 100 miljoner kronor har medel placerats motsvarande det belopp som återlånades åren 2017 till 2020. Kommande år placeras medel i pensionsmedelsportföljen motsvarande årets intjänade pensionsförpliktelse, till dess 120 procents skuldtäckning föreligger. Sedan 2010 har Region Örebro län, Region Sörmland och Region Västmanland samarbetat inom finansområdet. Tillsammans strävar organisationerna efter att vara ansvarsfulla investerare som placerar kapitalet hållbart. Arbetet kring hållbara placeringar är en central del inom samarbetet vilket har lett till en utvecklad syn och kontroll över etiska, hållbara och ansvarsfulla placeringar. Varje år genomförs en koldioxidscreening av kapitalportföljen i syfte att belysa den klimatpåverkan som kapitalportföljen genererar. De senaste årens mätningar visar att kapitalportföljen har ett lägre koldioxidavtryck än jämförelseindex. Känslighetsanalys En känslighetsanalys är ett sätt att visa hur olika förändringar i Region Örebro läns omvärld påverkar organisationen finansiellt och kan utgöra ett underlag till bedömningar och beslut. I nedanstående tabell redovisas hur ett antal händelser påverkar regionorganisationens ekonomi: Känslighetsanalys Kostnader/intäkter (mnkr) Löneförändring 1 procent ± 73 Förändring av övriga driftskostnader 1 procent ± 58 Förändring av skatteunderlaget med 1 procent ± 73 10 öre förändrad utdebitering ± 68 RIKTLINJER FÖR GOD EKONOMISK HUSHÅLLNING OCH RESULTATUTJÄMNINGSRESERV I och med beslutet om verksamhetsplan med budget beslutar regionfullmäktige om följande riktlinjer för god ekonomisk hushållning. Målet för Region Örebro läns ekonomiska politik är att skapa en långsiktig, stark ekonomi samt uppnå en verksamhetsmässig och finansiell, god hushållning. Grundtanken med god ekonomisk hushållning i Region Örebro län är att varje generation av länets invånare ska bära kostnaderna för den service som de själva beslutar om och drar nytta av samt att gjorda investeringar ska kunna ersättas. Det medför att god ekonomisk hushållning idag är en förutsättning för att också i framtiden bedriva och utveckla en bra verksamhet för länets invånare. En långsiktig stark ekonomi omfattar att ha reserver som klarar anpassningar från högkonjunktur till lågkonjunktur utan drastiska åtgärder. Det krävs därför mer än nollresultat för att finansiera verksamheterna över tid. Över mandatperioden ska utvecklingen av Region Örebro läns resultat, tillgångar och skulder resultera i att soliditeten (inklusive samtliga pensionsförpliktelser) som uppgick till -5 procent i bokslutet 2021 blir positiv senast 2030. Region Örebro läns intäkter i form av skatter och statsbidrag utgör den ekonomiska ramen för omfattningen på den verksamhet som regionorganisationen kan erbjuda till länets invånare. Därför är det av största vikt att respektive verksamhets omfattning anpassas efter de ekonomiska ramarna och redovisar ett resultat varje år som är noll eller större. Den ekonomiska styrningen av verksamhetens omfattning innebär även att varje verksamhet ska ta hänsyn till, och inom befintlig ram, finansiera förändrade avskrivningskostnader till följd av beslutade investeringar. Region Örebro län ska använda tillgängliga resurser på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Det innebär att verksamhet bedrivs på rätt sätt, med rätt insatta resurser och vid rätt tidpunkt. Detta gäller oavsett om verksamheten bedrivs i regionorganisationens regi eller av privata entreprenörer. För att uppfylla kravet på god ekonomisk hushållning ska huvuddelen av finansiella och verksamhetsmässiga mål vara uppfyllda. Vid bedömningen om kraven på god ekonomisk hushållning har uppfyllts ska årets resursutnyttjande ställas mot verksamheternas övergripande måluppfyllelse. I verksamhetsplan för 2021 har fullmäktige fastställt riktlinje för resultatutjämningsreserv.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=