Arbetsterapeuten-1-2020

” 33 NYA BÖCKER MED NORMGLASÖGON I BEHANDLARROLLEN Lina Bodestad Studentlitteratur Behandla alla som individer  I boken utforskar Lina Bodestam, leg. psykolog, vad som händer då normer och makt möter psykisk häl- sa och relationen mellan behandlare och den som söker hjälp. Boken är ingen manual, men innehåller några tips. Som att ord spelar roll. I stället för att be någon beskriva sin familj kan man fråga om deras närmaste nätverk . Hon påminner också om att alla är individer, och mår bra av ett personcentrerat bemötande. PERSPEKTIV PÅ EMPATI Jan Arlebrink Studentlitteratur Ett empa- tiskt för- hållnings- sätt är bra för hälsan Empati och hälsa går hand i hand  Empati – förmågan att förstå känslor hos den andra – är avgörande i möten med människor. Detta gäller inte minst alla som jobbar inom kontaktyrken. I boken belyser författaren olika delar av begreppet empati och försöker visa att ett empatiskt förhållningssätt från personalen är bra både för hälsan och för tillfrisknandet. Boken är tänkt som ett stöd för att reflektera över relatio- nen du har eller kommer att ha till personer du möter i arbetet. örst en konsumentupplysning: Den här boken är raka motsatsen till att planlöst scrolla på mobilen. Du behöver skärpa till dig, an- stränga dig för att förstå, tänka ett steg till. Det kan låta jobbigt, men är värt det flera gånger om. Med hjälp av tre renässansfilo- sofer sätter Jonna Bornemark ljuset på en samtid som älskar att mäta, även det som egentligen inte kan mätas. Där siffror, statis- tik, rutiner och manualer regerar. Där vi kvalitetssäkrar och säker- ställer, gärna genom att checka av punkter och fylla i rutor och där avtal och excelark ger en känsla av kontroll. Och där problem bara finns om det kan mätas och sättas siffror på. En samtid där eftertanke och omdöme pressas undan i en ständig strävan efter effektivitet. Centralt i boken är hur vi som människor förhåller oss till det vi inte vet, till icke-vetande. En sak- nad bit i kunskapspusslet eller en insikt i att allt inte låter sig vetas? Författaren poängterar att i mell- anmänskliga yrken är att handla utan att veta allt en avgörande del av yrkesskickligheten, eftersom vi aldrig fullt ut kan veta hur en an- nan människa erfar världen. Att en skicklig yrkesutövare inte är den som följer manualen till punkt och pricka i alla lägen, utan en levande omdömesgill person som förhåller sig till manualen och det unika i situationen. I mätbarhetssamhället blir sva- ren när något gått fel att ”vi ska se över rutinerna” eller att det var den ”mänskliga faktorn”. Jag kan inte låta bli att tänka att det vore befriande att i stället få höra att ”vi ska satsa på att stärka persona- lens professionella omdöme och ge demmer tid att reflektera och utveckla verksamheten”. Eller att den ”mänskliga faktorn” någon gång kunde användas i positiv bemärkelse, som det som gör vården och omsorgen bra. Den här boken är så svindlande att det är omöjligt att göra den rättvisa på det här begränsade ut- rymmet. Men den sätter ord på tankar och föder nya – och inte minst väcker den förhoppningen om en värld där både våra inre och yttre pedanter tar mindre plats och där fler vågar utforska osäker- hetens möjligheter. Läs den. katja alexanderson F Omdömeslös effektivitet DET OMÄTBARAS RENÄSSANS – En uppgörelse med pedanternas världsherravälde Jonna Bornemark Volante

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=