Arbetsterapeuten-2-2021

30 TEMA: ARBETSTERAPIFORUM Men sen berättar honmed stolthet om kursen ”Utvecklingsarbete i arbetsterapi” där studenterna tränas i deltagande meto- der, innovationstänk samt utvecklandet av nya arenor. Under kursen tar de emot utmaningar från olika grupper i samhället som inte har tillgång till arbetsterapeuter. Det kan handla om att exempelvis jobba tillsammans med en grupp som arbetar volontärt med hemlösa. – Många olika grupper upplever margi- nalisering. Arbetsterapeuter har det fokus på aktiviteter och på vardagen som inne- bär att vi kan lyfta problematiken, och samtidigt bidra till att skapa innovationer somhar aktivitetsperspektiv. Margarita Mondaca är aktuell också som nyligen tillträdd biträdande program- direktör för arbetsterapiutbildningen på KI. Med sig har hon den starka vision om framtidens arbetsterapi somhon uttryck- er i nyss nämnda kurs. De nya arenorna finns i de samhällsutmaningar somhon ser i Sverige: Ojämlikhet, exkludering, rasism, hat, diskriminering. Utbildningen behöver förbereda studenterna för att ar- beta med sådana frågor, anser hon. – Arbetsterapeuter har reella möjlig- heter att påverka de strukturella aspekter som gör att människor lever i sårbarhet eller ojämlikhet. Då måste man också jobba politiskt som arbetsterapeut, vi kan inte bara arbeta med individen. Hon förklarar det där sista noga; att job- ba politiskt betyder helt enkelt att sjunga ut, att tala högt till ansvariga i organisationen om vad man ser. Hur drabbar just de här riktlinjerna eller perspektivenmänniskor som lever i utsatthet? Vad händer om vi fortsätter med effektivitetstänkande i stället för kvalitetstänkande i hemtjänsten? Och då vill det förstås till att studenterna är skolade till förmågan att se de strukturer som kopplar individ-, grupp- och samhällsnivå. Den egna forskningen är också den ett sätt att bana vägen för framtidens arbets- terapeuter. Hon vill visa nya sätt att för- hålla sig till forskning, till det omgivande samhället, och till människorna som forskningen handlar om. Hon ger sin avhandling, som bygger på situerad inter- vention, som exempel. I korthet var hon intresserad av att förstå hur aktiviteter på äldreboenden kan utformas med de boen- des förutsättningar, villkor och önskemål som grund, snarare än förutbestämda av andra. Eller med gamla föreställningar om äldre som barriär för att förstå behov och önskemål. – Det är vanligt att man som forskare är gäst under en kort stund. Men för mig är det viktigt att skapa nytta i verksamheten samtidigt som jag forskar. Vi bidrog med våra interventioner till att ändra på före- ställningar om de äldre, och det har direkt betydelse för de boende, de som jobbar där, och för ledningen. Väldigt enkla saker kan göra stor skillnad. En av de mer lyckade interventionerna var ”Eftersnack”. Ni vet de där gemensamma kulturstunderna som brukar finnas inom äldreomsorgen? Margarita Mondaca såg ”För mig är det viktigt att skapa nytta i verksamheten samtidigt som jag forskar.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=