Arsrapport_Psykologforbundet_2021

20 _ sveriges psykologförbund 2021 och förebyggande arbetet, säger Lena Svedjehed och fortsätter: – Vi är positiva till förslaget om obligatorisk rapportering av antalet skolpsykologer. Det ger oss möjlighet att följa utvecklingen, men också att prata med andra aktörer och få samma siffror att förhålla oss till. Vi ser också positivt på att utredarna framhåller vikten av att elevhälsans arbete ska bedrivas i samverkan med övrig personal på skolan samt att vi ska vara delaktiga i skolans kvalitetsarbete. Att utredarna föreslog en numerär som ligger långt över det antal elever per skolpsykolog som vi från Psifos föreslår, har vi däremot synpunkter på. Frågan om elevers hälsa och lärande diskuteras även på det digitala seminariet Hur ska vi öka elevers hälsa och lärande? Hur kan vi hjälpas åt efter pandemin? som arrangeras av Psifos under Almedalsveckan Ett annat samtal under Almedalsveckan, som arrangeras av Saco, är Hur pandemin påverkat studenternas psykiska hälsa och studenthälsans uppdrag. Här deltar från förbundet Kristina Taylor. TOTALFÖRSVAR OCH BEREDSKAP En arbetsgrupp från förbundsstyrelsen bildas för att arbeta ning genom analys, reflektion och lärande. I arbetsgruppen, PrimärvårdsKvalitet, som under 2021 har digitala möten varannan vecka, medverkar alla berörda professionsförbund. Från Psykologförbundet medverkar Maria Eriksson, som även är medlem i styrgruppen för Nätverk för primärvårdspsykologer. – Jag har ansvar för området psykisk ohälsa, där depression, ångest och stressrelaterad ohälsa ingår. Vi har tagit fram nya indikatorer kring rehab vid depression, KBT och annan psykologisk behandling vid ångestsyndrom, säger Maria Eriksson. PrimärvårdsKvalitet är primärvårdens kvalitetssystem där de enskilda vårdgivarna på ett enkelt sätt kan följa sina resultat för verksamheten i syfte att analysera och utveckla den. – Det avråds från att koppla resultaten till ekonomisk ersättning, understryker Maria Eriksson. Psykologförbundet påbörjade redan 2018 arbetet med att lyfta psykologer inom primärvården, så när de två statliga utredningarna kom innebar det att förbundet var redo att positionera psykologernas betydelse. – Det här visar hur viktigt det är att vara uthållig. För att uppnå resultat krävs strategiskt tänk och långsiktig planering, säger Maria Berg. STÄRKT ELEVHÄLSA Arbetet med att stärka elevhälsan är en angelägen fråga. Elevhälsan behöver bli mer likvärdig. Det ska inte spela någon roll var i landet eleven bor, alla ska ha rätt till samma stöd. Om tillgången till elevhälsopersonalen utökas skulle det möjliggöra en stärkt elevhälsa. Genom fler psykologer med ledningsansvar (PLA) kan man till exempel garantera systematisk tillgång till psykologisk kunskap och därmed säkerställa att vårdgivaransvaret uppfylls. Förbundet har länge arbetat för att skolpsykologer ska få bättre förutsättningar för att uppfylla psykologprofessionens uppdrag i den samlade elevhälsan. Under 2021 bidrar bland andra Lena Svedjehed, ordförande för den nationella föreningen Psifos (Psykologer i förskola och skola) i möten med utredarna och som remissinstans till den statliga utredningen Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven, som har ett helt avsnitt om elevhälsan. – I samtal med utredarna har vi i Psifos och Psykologförbundet fört fram att vi skolpsykologer besitter mer kunskap än att bara utreda barn. Vi har även framhållit vikten av att inte jobba emot för många skolenheter. Att tillvarata den psykologiska kunskapen på en organisatorisk nivå anser vi skulle kunna gynna det hälsofrämjande FÖRBUNDET I MEDIA, ETT URVAL • »En förlorad tid? Om ungas utsatthet i pandemins tid« (SR Studio Ett, 26/2). • »Använd socialarbetares och psykologers kompetens i högre uträckning« (Altinget, 23/3). • »Elevhälsan starkt underbemannad – en skolläkare tar hand om 9 400 elever« (DN, 14/4). • »Hjälper regeringens satsningar elever som drabbats negativt av pandemin?« (Dagens Samhälle, 5/5). • »Mer uppmärksamhet måste ägnas åt strukturella brister« (DN Debatt, 21/5). • »Byt namn på Radiopsykologen, SR!« (SR, Aftonbladet, TT med flera, 26/5). • »Studenter måste ges förutsättningar att komma in på arbetsmarknaden« (Altinget 11/6). MARIA ERIKSSON »Ambitionenär att hitta former för samverkansomfår effekt på riktigt.« Maria Berg, Psykologförbundets samhällspolitiska strateg.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=