Arsrapport_Psykologforbundet_2021

gamla. Jag tycker att den nya är enkel och snygg och signalerar auktoritet, säger Maria Nermark, 1:e vice ordförande i Psykologförbundet. De nya primära färgerna är svart och vitt, och de sekundära färgerna består av en neutral gråskala och ett fåtal varma jordnära färger. Även typsnittet är nytt. –Typsnittet tillsammans med färgerna skapar ett konsekvent, inbjudande och unikt uttryck. Helhetsintrycket förstärker bilden av ett kompetent och ansvarsfullt och samtidigt inspirerande förbund, säger kommunikationschef Ett av skälen bakom Psykologförbundets omgörning är att den grafiska identiteten, som är från 2003, främst är anpassad för tryckt kommunikation och passar sämre i digital form. Ett annat är att ge en mer samtida och relevant bild av Psykologförbundet. Med den nya identiteten vill förbundet bidra till att stärka känslan av samhörighet och stolthet bland psykologer, men också ge externa målgrupper och intressenter ett tydligt intryck av kårens kompetens, stabilitet och ansvarstagande. I sambandmed omgörningen tas även en ny logotyp fram. Förbundet behåller sitt namn ”Sveriges Psykologförbund” men i den nya grafiska identiteten finns nu även en ordbild – PSYKOLOGFÖRBUNDET – med ett psi-tecken, den vedertagna symbolen för psyket som är allmänt erkänd för psykologi och psykologer världen över. När den nya logotypen är etablerad kommer förbundet även att använda sig av förkortningen PSY. i kommunikationen. Förbundsstyrelsen, som har varit involverad under hela processen, fattade beslut om profilen i juni 2021. – Den nya logotypen har en helt annan dignitet än den MARIA NERMARK Dennyagrafiska identiteten 24 _ sveriges psykologförbund 2021 Ny logotyp, nya färger och ett nytt typsnitt. Under 2021 påbörjas arbetet med att byta ut Psykologförbundets grafiska identitet.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=