Arsredovisning_RegionOrebrolan_2021

112 REDOVISNING AV EFFEKTMÅL OCH STRATEGIER EFFEKTMÅL 7. Länets invånare och de som verkar i Örebro län har stark konkurrenskraft, hög och jämlik livskvalitet och god resurseffektivitet. Kommentar Den sammanfattande bedömningen för effektmålet är en sammanvägning av bedömning från regionstyrelsen, regionala tillväxtnämnden, kulturnämnden och samhällsbyggnadsnämnden. Dessa är i sin tur bedömda utifrån nämndernas egna mål, uppdrag och indikatorer. Det finns verksamheter inom nämndernas ansvar där måluppfyllelsen är god, medan andra har utmaningar som till största del kan härledas från effekter av pandemin. Det finns i vissa fall indikatorer som följs upp med extern statistik. Det är ofta eftersläpning i den statistiken och återspeglar inte läget för år 2021 på ett rättvisande sätt, bland annat med hänsyn till pandemin. Det framgår i redovisningen av indikatorerna. Regionstyrelsen har två indikatorer till effektmålet. • Att handlingsplanerna inom folkhälsa ska genomföras i samverkan inom Region Örebro län och med externa aktörer i länet. Arbete pågår med handlingsplanerna i olika fora och en första uppföljning har skett. Det är dock för tidigt att uttala sig om resultatet. • Att sambandet mellan livsvillkor, levnadsvanor och hälsa och hur dessa är fördelade bland olika grupper i befolkningen ska beaktas i ledning och styrning av regionens verksamheter. Resultat från befolkningsun- dersökningen Liv & hälsa samt elevundersökningarna Liv & hälsa ung och ELSA har redovisats. Särskilt fokus har lagts på hur hälsans bestämningsfaktorer för- delas ur ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv. En klusteranalys som beskriver samband mellan socio- ekonomi och tandhälsa hos barn och ungdomar an- vänds vid planering och styrning inom Folktandvården. Inom regional tillväxtnämnd är exempel på god måluppfyllelse de verksamhetsmål där verksamheten kunnat arbeta i befintliga strukturer och där upplevts som en drivande, samlande och möjliggörande kraft inom nämndens ansvarsområde. Det finns dock verksamheter inom nämnden som har stora utmaningar till följd av pandemin. Under året har nämnden gjort särskilda satsningar som ska bidra till återstart i länet. Flertalet satsningar återfinns inom näringslivsutveckling såsom AI och affärsutveckling samt stärkning av AI Impact lab, förstärkning av kommande industrisatsning, besöksnäring med mera. Vidare har en satsning på en webbportal för vuxenutbildning samt digital kulturutveckling genomförts. Ett flertal initiativ och övergripande riktningar för sakområdet driver mot målet. Bärande i insatser är ökad konkurrenskraft genom strukturbyggande initiativ som främjar teknikutveckling, branschbreddande insatser och möjliggörande av entreprenöriella ambitioner. Arbetet med genomförande av handlingsplanerna inom det prioriterade området ”Hälsofrämjande arbete och hälso- och sjukvård” i Regionala utvecklingsstrategin pågår med stor kraft. Däremot finns tecken som tyder på att folkhälsan utvecklats negativt under det senaste året. Detta kan troligen vara en effekt av pandemin och särskilt de långsiktiga effekterna på samhället den medfört. En stor utmaning återfinns fortsatt inom energi och klimatområdet. Det finns fortsatt en positiv utveckling inom till exempel ökade solcellsinstallationer, dock är det allvarligt att totala utsläppen av växthusgaser minskar så långsamt. Inom kulturnämnden bedöms verksamhetsmålen ha en god måluppfyllelse. Mål med koppling till en hållbar samhällsutveckling och ett attraktivt län i samverkan med andra samhällsområden, som hälsa, näringsliv, turism, samhällsplanering, skola och miljö har uppfyllts. Däremot har de territoriella målen att Örebro län har en väl fungerande kulturell infrastruktur och ett jämlikt och jämställt kulturliv inte uppfyllts helt. Civilsamhället och kulturen är med och stärker länets konkurrenskraft, en hög och jämlik livskvalitet i hela länet och god resurseffektivitet. År 2021 har i hög grad handlat om att på olika sätt belysa hur kulturen och civilsamhället i länet har påverkats av pandemin och att i möjligaste mån vara med och stötta länets kulturliv och civilsamhälle. Förutom pandemins mycket negativa påverkan på möjligheten att ta del av regional kultur och aktiviteter inom civilsamhälle och studieförbund har den digitala utvecklingen varit stark. Digitaliseringen har delvis skapat nya möjligheter att organisera sig samt att ta del av kultur. Även inom civilsamhället har ett stort språng tagits när det gäller digital utveckling. Inom samhällsbyggnadsnämnden är det god måluppfyllelse för verksamhetsmål inom infrastrukturplanering som ger en fungerande infrastruktur och kommunikationer. Nämndmålet att ha en allmän kollektivtrafik som leder mot mål och funktioner i det regionala trafikförsörjningsprogrammet har en sämre måluppfyllelse. Bedömningen är dock att resandet på sikt kommer att öka trots de anpassningar som gjorts och görs framöver utifrån arbetet med handlingsplanen för budget i balans för kollektivtrafiken. Det finns förutsättningar för att nå de långsiktiga mål som finns uppställda för den allmänna kollektivtrafiken. Under år 2021 har den allmänna kollektivtrafiken påverkats av de effektiviseringar som gjorts kopplat till handlingsplan för budget i balans och utfallet för Nöjd Kund Index har sjunkit. Pandemin har också fortsatt påverkat verksamheten. Resandet har sammantaget legat på en låg nivå. En successiv återhämtning har skett från och med april. I samband med att

RkJQdWJsaXNoZXIy ODI1MTg=