det men folk handlade inte. Hade Gröna
Gården fått leva lite längre hade det
blivit en vallfärdsgrej av det, säger Signe
och berättar att hon och Ulla hade stora
förhoppningar för en serie av plante-
ringskärl och fågelbad i eternit som
de tagit fram till Gröna Gården. Serien
var såld till en stor varuhuskedja, men
förhoppningarna om en trolig försälj-
ningssuccé grusades när larmrappor-
terna om asbest, som eterniten tillver-
kas av, kom.
Efter fyra år tvingade de svaga försälj-
ningssiffrorna Ulla Molin att lägga ner
sin inspirationsverkstad i Helsingborg.
–Det var stor en besvikelse för henne
och ett väldigt avbräck.
Men snart hade Signe och Ulla ett
nytt samarbete på gång. Signe formgav
Boda Blom – en serie genomtänkta
vaser för olika sorters buketter och Ulla
visade hur de skulle användas. Tillsam-
mans åkte de på en pr-turné genom
landet och gjorde också en utställning
med vaserna på Bosjö kloster och ett
danskt slott.
–Vi hade väldigt trevligt och roligt.
Ulla var väldigt duktig på att arrangera
blommor. Allting hon gjorde var väldigt
exklusivt. Hon var en petimäter. Noga,
exakt.
Signe försvinner iväg och återkommer
med en liten, orange broschyr som låg
med i kartongen när man köpte en Boda
Blom-vas. Den mer än fyrtio år gamla
broschyren med vännen Lisa Bauers fina
teckningar av Ullas blomsterarrang-
emang känns mycket modern.
Signe hittar också fram några brev
från Ulla – ett av dem daterat den 19
december 1984. På framsidan av det
gulnade brevpappret har Ulla Molin har
84
Signe Persson-
Melin, en av
Sveriges främsta
formgivare, var
en av Ulla Molins
närmaste vänner.
foto: Åke Hedström