Previous Page  84 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 100 Next Page
Page Background

det men folk handlade inte. Hade Gröna

Gården fått leva lite längre hade det

blivit en vallfärdsgrej av det, säger Signe

och berättar att hon och Ulla hade stora

förhoppningar för en serie av plante-

ringskärl och fågelbad i eternit som

de tagit fram till Gröna Gården. Serien

var såld till en stor varuhuskedja, men

förhoppningarna om en trolig försälj-

ningssuccé grusades när larmrappor-

terna om asbest, som eterniten tillver-

kas av, kom.

Efter fyra år tvingade de svaga försälj-

ningssiffrorna Ulla Molin att lägga ner

sin inspirationsverkstad i Helsingborg.

–Det var stor en besvikelse för henne

och ett väldigt avbräck.

Men snart hade Signe och Ulla ett

nytt samarbete på gång. Signe formgav

Boda Blom – en serie genomtänkta

vaser för olika sorters buketter och Ulla

visade hur de skulle användas. Tillsam-

mans åkte de på en pr-turné genom

landet och gjorde också en utställning

med vaserna på Bosjö kloster och ett

danskt slott.

–Vi hade väldigt trevligt och roligt.

Ulla var väldigt duktig på att arrangera

blommor. Allting hon gjorde var väldigt

exklusivt. Hon var en petimäter. Noga,

exakt.

Signe försvinner iväg och återkommer

med en liten, orange broschyr som låg

med i kartongen när man köpte en Boda

Blom-vas. Den mer än fyrtio år gamla

broschyren med vännen Lisa Bauers fina

teckningar av Ullas blomsterarrang-

emang känns mycket modern.

Signe hittar också fram några brev

från Ulla – ett av dem daterat den 19

december 1984. På framsidan av det

gulnade brevpappret har Ulla Molin har

84

Signe Persson-

Melin, en av

Sveriges främsta

formgivare, var

en av Ulla Molins

närmaste vänner.

foto: Åke Hedström